KÖTEK.. SMACK.. THUT .. HÖRRŞŞK
Ayrıcana da PATA KÜTE
Stereo üçgeninden bahsetmiştim ve sana yıllardır derim ki doğru bir stereo kaydı için en azından 4 mikrofon gerekmektedir.
Hacmin belirlenebilmesi için en az 4 mikrofon gereklidir. 4 mikrofonu stereo üçgeni oluşturacak şekilde konumlandırdığımız zaman bu üçgenin kayıt alanı içerisinde bulunan her enstruman kendi boyutları kadar yer kaplayacaklardır.
DİKKAT!!
Büyük stüdyolarda alan çok büyüktür. Stüdyo hacmini tam belirleyebilmek için en az 4 veya 5 mikrofon stüdyo kenarlarına yerleştirilmektedir.
Ekli dosyayı görüntüle 102891
Bu stüdyo içerisinde çalan bir piyano bile stereo üçgeni içerisinde en fazla 0.9 CORR değerine sahip olabilmektedir. 0.7 corr değerine yani 20-30' faz açısına göre hacimlendirebilmek için L-R mikrofonlarının piyanonun 1 er metre kadar sağında ve solunda tevcih edilmesi gerekmektedir. Eğer tonmaister piyanoyu canlı kayıt esnasında geniş hacimle 0.7 CORR ile kaydetmek istiyorsa en az 2 mikrofon daha piyanoya tahsis etmelidir.
Sen sadece tek bir enstrumanı kaydedebileceğin için sınırlı olarak tek bir enstrumanı hangi CORR değerinde (FAZ AÇISI) kaydetmek istiyorsan, mikrofonların açısını ayarlayabilirsin.
ÖRNEK:
Her iki mikrofon uzaklığı 2 metre ise, kaydedilen enstruman hacmi, örneğin bir keman 30cm ise iki mikrofona olan açısı o enstrumanın CORR açısını verecektir. Sen bu açıyı geniş kaydedersen post production anında açıyı sıkıştırarak daha dar bir açıya sıkıştırabilirsin.
Ancak +1 CORR değerinde yani mono olarak kaydedilmiş bir enstrumanın gerçek corr açısı artık genişletilemez. Genişletilse bile bu PSEUDO yani SANAL bir genişletme olacaktır.
2 mikrofon ile kayıtta bir enstrumanın doğal ses seviyesi ile, dinleyice olan uzaklığının belirlenebilmesi olayı GAIN (Kazanç) ile belirlenmektedir. Örneğin bir trumpet yüksek sese sahip bir enstrumandır. Olağan koşullarda 90db ye kadar ses şiddeti verebilir. Ancak kayıtta sen trumpetin geri plandan gelmesini istersen...
1) Enstrumanı mikrofonlardan uzaklaştırırsın.
Akustik etkenler ve yansımalar daha fazla olur. Faz kaymaları daha belirgin olur. Hamamda çalışıyormuş gibi bir kayıt alınır.
Stüdyo yansımaları minumum olursa nispeten sorun olmaz.
2) Enstrumanın kaydı esnasında iki mikrofonun kazancını da azaltırsın. Böylece açıyı değiştirmeden trumpet uzaklardan çalıyormuş gibi olacaktır.
Kayıt tekniği oldukça geniş ve karmaşık bir konudur. Ampli yapımında olduğu gibi bu konuyu da ayrı bir konu altında işlemek istersen her türlü seni yönlendirebilir, bilinmeyenleri bizzat ölçerek test etmeni ve ölçmeni sağlayabilirim.
Ancak çok uzun süreç alacağını da bilmelisin.