Softstater mi invertör mu?

Katılım
4 Ara 2012
Mesajlar
547
Puanları
1
Isyerimizde bulunan 18.5 kw asenkron motor ilk kalkışta vuruntulu çalışıyor yük fazla olduğu için akım ve deviri azaltmak için invertormu soft startermi kullanmalıyız yardımcı olur musunuz
 
Isyerimizde bulunan 18.5 kw asenkron motor ilk kalkışta vuruntulu çalışıyor yük fazla olduğu için akım ve deviri azaltmak için invertormu soft startermi kullanmalıyız yardımcı olur musunuz
Vuruntu yapmaktan kastınız milden ses gelmesi ise bağlantı kaplinlerini-takozlarını kontrol edin ; yükün fazla olmasıyla sizin tabirinizle vuruntu gelmesinin bir alakası yok.
 
Son düzenleme:
Isyerimizde bulunan 18.5 kw asenkron motor ilk kalkışta vuruntulu çalışıyor yük fazla olduğu için akım ve deviri azaltmak için invertormu soft startermi kullanmalıyız yardımcı olur musunuz
Maksat sadece kalkışları ve duruşları yumuşatmaksa Soft Starter yeterli olur. Fakat sistemde sürekli bir yük var ise basit soft starter kalkış torkunu karşılayamaya bilir. Bu sebepten programlana bilir bir soft starter daha uygun olacaktır. Mesela Emotron MSF45 Ağır şart soft starter programlanarak en ideal değerleri yakalamanıza olanak sağlayacaktır.
Ekte türkçe parametre açıklamalrı var bakarsnız ne gibi operasyonlar yapıla bilir daha iyi anlarsınız.

Ayrıca Soft startere by-pass devresi yaparak ilk kalkınmadan sonra devreye alıp duruşlardan önce devreden çıkarıp yükü Soft starterin üzerinden alarak Kullanım ömrünü uzatabilirsiniz.
 

Ekli dosyalar

  • EMORTON MSF Parametre Listesi.rar
    13.8 KB · Görüntüleme: 20
Vuruntu yapmaktan kastınız milden ses gelmesi ise bağlantı kaplinlerini kontrol edin ; yükün fazla olmasıyla sizin tabirinizle vuruntu gelmesinin bir alakası yok.
sn. İşçi mühendis, Evet size bir yere kara katılıyorum.
Katılmadığım nokta ise yükte çalışan 18,5 kw motor direkt kaldırılır ise kaplinde kırar, motorda yakar, civatada keser. Bu sebepten dir yumuşak yol verici veya yıldız üçgen yol verilmesi şattır. Ayrıca yükte direkt kaldırılan 7,5 kw ve üzeri motorlarda müşteri tabiri ile vuruntu dedikleri mesele motorun tabiri caiz ise darıldayarak kalktığına ve bu darıldama neticesinde etrafındaki sacları titreterek aşırı ve normal olmayan sesler ile karşılaştık.
 
sn. İşçi mühendis, Evet size bir yere kara katılıyorum.
Katılmadığım nokta ise yükte çalışan 18,5 kw motor direkt kaldırılır ise kaplinde kırar, motorda yakar, civatada keser. Bu sebepten dir yumuşak yol verici veya yıldız üçgen yol verilmesi şattır. Ayrıca yükte direkt kaldırılan 7,5 kw ve üzeri motorlarda müşteri tabiri ile vuruntu dedikleri mesele motorun tabiri caiz ise darıldayarak kalktığına ve bu darıldama neticesinde etrafındaki sacları titreterek aşırı ve normal olmayan sesler ile karşılaştık.
İlk önce bu arkadaşın bir motor akım ölçümü yapması lazım ; bakalım hakikaten milde söylediği gibi yük varmı yoksa mekanik bir sorun mu var .
 
Burada öncelikle bazı bilgilerin alınmasında fayda var. Motora yıldız üçgen mi yol veriliyor, direk mi? Geçmişte hiç bir sıkıntı olmadan çalışan bir motor muydu? durup dururken mi bu olay cereyan etti? Yoksa yeni devreye alınan bir motor mu? Yük nedir?
Detaylar verilir akabinde bazı ölçümlerde yapılırsa daha sağlıklı yorumlar çıkabilir.
 
sn. İşçi mühendis, Evet size bir yere kara katılıyorum.
Katılmadığım nokta ise yükte çalışan 18,5 kw motor direkt kaldırılır ise kaplinde kırar, motorda yakar, civatada keser. Bu sebepten dir yumuşak yol verici veya yıldız üçgen yol verilmesi şattır. Ayrıca yükte direkt kaldırılan 7,5 kw ve üzeri motorlarda müşteri tabiri ile vuruntu dedikleri mesele motorun tabiri caiz ise darıldayarak kalktığına ve bu darıldama neticesinde etrafındaki sacları titreterek aşırı ve normal olmayan sesler ile karşılaştık.


Motorlar,tam yükte kaldırsın ! diye yapılan makinalardır.Doğru uygulama yapılmışsa,kaplinde kırmaz,kayışta atmaz,motorda yakmaz.18,5 kW değil,500 kW motorda direk kaldırılır.Sorun olan,bilinçsiz yolverme şekli seçilmesidir.Ağır kalkınma momenti isteyen yerlere Y / üçgen yolverilmek istenmesi,yavaş hızlanması gereken yerlerde direkt yolverme gibi yanlış seçimlerdir.Soft starter ve invertör olmadığı zamanlarda,şrage motorlar / bilezikli asenkron motorlar/hidrolik kaplinler bu ihtiyaç için çözüm olarak kullanılıyordu.Bir fan motorunu,kırıcı motorunu Y/üçgen kaldırmaya kalkarsanız,tabiiki,kaplin/kayış/termik sorunları ile karşılaşırsınız.Soft starterin Türkçe çevrimi " yumuşak yolverme" dir.Yumuşak yolverme başka şeydir,sıfırdan yolverme başka şeydir.Seçim,isteğe,hangi çözümün daha uygun olacağının baştan tesbitidir.Direk çalışan 500 kW ( baca fanı )motor 45,soft starterle çalışan 200 kW fan motoru 32 yıldır sorunsuzca ( yaptıklarım ) çalışmaktadır.
 
Motorlar,tam yükte kaldırsın ! diye yapılan makinalardır.Doğru uygulama yapılmışsa,kaplinde kırmaz,kayışta atmaz,motorda yakmaz.18,5 kW değil,500 kW motorda direk kaldırılır.Sorun olan,bilinçsiz yolverme şekli seçilmesidir.Ağır kalkınma momenti isteyen yerlere Y / üçgen yolverilmek istenmesi,yavaş hızlanması gereken yerlerde direkt yolverme gibi yanlış seçimlerdir.Soft starter ve invertör olmadığı zamanlarda,şrage motorlar / bilezikli asenkron motorlar/hidrolik kaplinler bu ihtiyaç için çözüm olarak kullanılıyordu.Bir fan motorunu,kırıcı motorunu Y/üçgen kaldırmaya kalkarsanız,tabiiki,kaplin/kayış/termik sorunları ile karşılaşırsınız.Soft starterin Türkçe çevrimi " yumuşak yolverme" dir.Yumuşak yolverme başka şeydir,sıfırdan yolverme başka şeydir.Seçim,isteğe,hangi çözümün daha uygun olacağının baştan tesbitidir.Direk çalışan 500 kW ( baca fanı )motor 45,soft starterle çalışan 200 kW fan motoru 32 yıldır sorunsuzca ( yaptıklarım ) çalışmaktadır.
Günümüzde değil 500Kw motoru, 7,5Kw motoru bile direkt kaldırmak bana göre bilinçsiz yol verme şeklidir zaten. Asenkron motorlar kalkış anında nominal akımının minimum 4 katını çekerler bunu hepimiz biliyoruz.

Ayrıca sorulan soru net. Belliki arkadaşın bir yumuşak yolvericiye ihtiyacı var ve benim de bu konuda bir önerim oldu. Tabi ki gerekli ölçümleri yapması gerekiyor, tabi ki sistem analizini yapması gerekiyor. fakat bir okadar da sistemi yumuşak yolverici veya yıldız üçgen bir şekilde rahat kaldırmasıda gerekiyor.

Fahri bey sizin ne kadar tecrübeli bir ağabeyimiz olduğunuz zaten yazdığınız cevaplar ve ürettiğiniz çözümler ile sabittir. bu sebeptendir konuyu daha fazla uzatmayacağım. Zaten verilen cevaplar yeterli olacaktır arkadaşa. Saygılar.
 
Büyük güçte motorlara direk yol verildiğine bende çokca şahit oldum. Ancak dediğiniz gibi bu uygulamanın doğru olduğu anlamına gelmez. Motor ömrü açısından hiçte iyi bir uygulama değildir. Aşırı demeraj akımını sistem karşılayacak güçte olabilir ancak bu arada motor sargıları dinamik etkiyle sarsılmakta-titremekte buda sargı izolasyonuna zarar vermektedir. Bu motorun erken yaşlanmasına neden olacak bir durumdur aslında. Uzun süreçte sargılardan gövdeye kaçak durumları oluşabilmekte.
 
Son düzenleme:
Büyük güçte motorlara direk yol verildiğine bende çokca şahit oldum. Ancak dediğiniz gibi bu uygulamanın doğru olduğu anlamına gelmez. Motor ömrü açısından hiçte iyi bir uygulama değildir. Aşırı demeraj akımını sistem karşılayacak güçte olabilir ancak bu arada motor sargıları dinamik etkiyle sarsılmakta-titremekte buda sargı izolasyonuna zarar vermektedir. Bu motorun erken yaşlanmasına neden olacak bir durumdur aslında. Uzun süreçte sargılardan gövdeye kaçak durumları oluşabilmekte.
sayın ustam önceden beri direk çalışıyor ilk kalma anında aşırı amper ve tabiri caizse zincirine kut diye bir ses geliyor 3-5 saniye sonra duzeliyor
 

Forum istatistikleri

Konular
129,820
Mesajlar
930,482
Kullanıcılar
452,635
Son üye
doganay43

Yeni konular

Geri
Üst