Merhaba.Bir fazlı asenkron motora yol veren kondansatör arızası olsaydı tavan vantilatörünüz ilk hareketine hiç başlayamazdı.4 yıl boyunca rulman (Rulman olup bu kapaksız ise araya toz,kir,vb. girerek mevcut sürtünmeyi artırmış,bu hareketi iyice yavaşlatmış da olabilir) veya burçlu (Kaymalı) yatakla mil arasına giren toz,kir,oluşan pas,vb. istenmeyen yabancı maddeler sürtünmeyi çok artırmış,kademeler arasındaki bu farkı yok sayılacak kadar iyice azaltabilmiştir.
Ayni durum Arçelik ayaklı vantilatörümde 1. kademede hiç hareket olmayıp 2. ve 3. kademelerde tutuk dönmesi nedenli vardı.Mile ince yağı emdirip 24 -36 saat bekletince bu oluşan pas,kir ve tozlar iyice çözüldü ve vantilatör 1. kademede bile artık dönmeye (İlk orijinalindeki gibi) başladı.Ben de ilk başta olası kondansatör arızasından şüphelenip bir kapasiteölçer (kapasitemetre) evde o sırada hiç bulunmadığından, bir elektronikçi dükkanında bunu ölçtürüp sağlamlığını iyice teyit ettirmiş,yenisini almaktan son anda vazgeçmiştim.
Sorununuz mil ile yataklar arasındaki mekanik sıkışmalardan dolayı (Bu araya sıkışan pas,kir,vb.) kaynaklıdır,başıma geldiği için de çok emin söyleyebiliyorum bunu size.İnce bir yağı emdirip bir müddet en ücra noktaların (Rotoru söküp de çıkarmayacaksanız eğer) bunu tam almasını ve yumuşamasını da iyice bekleyin.Rotoru sökerseniz eğer paslı yerleri temiz bir bezle ovalayıp sonrasında pasla kısmen yüzey kalitesi bozulan bu rotor milini yağa bulaşmış olarak yine de bekletin.Sonrasında ise toplayarak vantilatörü çalıştırıp bu sonucunu gördüğünüzde, bu kademelerdeki hız geçişlerinin eski orijinal haline kolaylıkla da dönebildiğini görebileceksiniz,sn.Öğretmen27 Hocam'ın açıkça belirtebildiği gibi.Kolay gelsin.