termik ayarı

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
srkz ' Alıntı:
burada yazıları okudum.güzel .yıldız üçgen çalışan motarlarda termik ayarı motorun çektiği akımın yüzde atmışı olarak ayarlanması gerektiğini biliyorum.özel durumlar hariç..
Sayın Mustak !
Srkz arkadaşımızın yazdıklarını galiba yanlış anladınız. Onun avukatlığını yaptığımı düşünmezseniz ve Srkz arkadaşımın da izniyle onun yazdıklarının doğru olduğunu söylemek istiyorum. Arkadaşımız " yıldız üçgen çalışan motorlarda termik ayarı motorun çektiği akımın yüzde atmış fazlası olarak ayarlanması gerektiğini biliyorum " demiyor. Yani cümle içinde FAZLASI kelimesi yok. Yüzde atmışı olarak diyor.

Sayın edremit hocamızın da dediği gibi % 58'i alınır. Üçgen motorlara yıldız-üçgen yol vermede çektiği akımın % 58'i alınır cümlesi tamamen doğrudur. %58 nereden gelmiştir ; Çekilen akımın 3'ün karekökü olan 1.73' e bölümüdür. Yani 100 amper çeken üçgen motorun termik ayarı 58 amper olmalıdır. HOŞÇAKALIN
 
Slm.

Arkadaşlar termik ayarı illa şu olacak demek yanlış olur.Bu değeri uygulamanız belli eder.Pompa ve fan yüklerinin zaman içinde değişimleri farklılık gösterir.Motorun termik ayarının direk %60xIn veya direk %160XIn yapılan uygulamalar yanlıştır.Çok düşük veya çok yüksek değerler seçilebiliyorsa yanlış motor ya da yanlış termik seçilmiş demektir.

ŞEF ' Alıntı:
Sayın edremit hocamızın da dediği gibi % 58'i alınır. Üçgen motorlara yıldız-üçgen yol vermede çektiği akımın % 58'i alınır cümlesi tamamen doğrudur. %58 nereden gelmiştir ; Çekilen akımın 3'ün karekökü olan 1.73' e bölümüdür. Yani 100 amper çeken üçgen motorun termik ayarı 58 amper olmalıdır. HOŞÇAKALIN

Yukarıdaki açıklamalarınıza katılıyorum.Bildiğiniz gibi motor etiketlerinde yıldız ve üçgen akımlarını gösterir.Bu gösterilen akımlar hat akımlarıdır.Hat akımı yıldız için faz akımına eşitken üçgen bağlantı için kök3xIf dir.Dolayısıyla siz termiği faz akımının aktığı uçlar arasına bağlamıyor iseniz.( ki bunun için termiği sargının içine yerleştirmeniz gerekir.) Termik ayar sahasını hat akımına göre ayarlamanız gerekir.Bu da hat akımının kök3 te bir olan If değerine göre değil, motor üzerinde yazan hat akımı In e göre ayarlanması anlamına gelir.Buraya kadar anlattıklarım Direk yolverme için geçerlidir.Ama S-D yolvermede kontaktörden hemen sonra koyacağınız termikten faz akımı geçeceğinden dolayı termik ayarını faz akımına göre ( yani In / kök3 değerine göre ) yapmak durumunda kalırsınız.

Bunlara göre...

- Motor koruma şalterinin termik ayar sahası direk veya S-D yolvermede değişmez.Bu da %70xIn ile %115xIn dir.
- Termik röle kullanıyor iseniz direk yolvermede %70xIn ile %115xIn iken S-D yolvermede %45xIn ile %65xIn olur.

Saygılar
 
sn Hansandersen iyi bilmediğiniz konularda yorum yaparak yanlış bilgilendirmeye sebebiyet veriyorsunuz.

*** Termik ana hat akımı üzerine bağlanabilir bu tercih meselesidir.
***Yalnız yukarıda verdiğim yıldız üçgen güç devresini incelerseniz termiğin üçgen devre içinde kalmış olduğunu göreceksiniz (ki bunun için termiği sargı içine falan yerleştirme gibi birşey söz konusu değildir)
*** üçgen devrede sargılardan geçen akım hat akımının köküç'de biridir buda nominal akım x o,58 demektir. Yıldız üçgen devrelerde nominal akımın %58'i termik ayar aralığı içindedir.
***Motor termik değerlerini görmek için ek'te vermiş olduğum excel dosyasına bakınız.
 

Ekli dosyalar

  • motortermik.rar
    3.6 KB · Görüntüleme: 74
Sürücüden sonra bağlanılan termiklerde herhangi bir anormal sonuç olabilirmi? Bir sürücüyle 3 motor besliyorum. Termik ayarı 1,7 A. Motor 1,2 A. çekiyor. Termik atıyor. Direk yolverdiğimde herhangi bir sorun yok.
 
" Termik ayarı " sorusuna hitaben verilen cevaplar açıklayıcı nitelikte olduğundan ;
Bu konu yoruma kapatılmıştır.




Teknikadam_41 ' Alıntı:
Bu yazı bir motor üreticisi firmaya ait. Motor 15dk aralıklarla toplam 2dk süre anma akımının 1,5 katı akım çekerse motor sargılarına zarar verecek bir sıcaklık yükselmesi meydana gelmez diyor. Ya bu anma akımının1,5katı değerindeki akım 15dk aralıklarla değilde 2dk boyunca sürekli gerçekleşirse yada daha uzun.
Ith termik ayar değerini motorun nominal akımının 1,25 - 1,5 katı gibi değere ayarlanması halinde çekilen bu fazla akımın süresinin uzaması durumunda motor sargılarına zarar verecek bir sıcaklık yükselmesinin kaçınılmaz olduğu aşikardır. Ith değeri ayarlanırken yük durumu ve ortam sıcaklığıda göz önüne alınmalıdır nominal akımdan uzaklaştıkça risk artacaktır.
Uygulamada Ith'ı nominal akımın 1,2 katına ayarladık diyelim motorun nominal değeri ile 1,2 katı değeri arasındaki bir değerde akımı uzun süre çekmesi halinde motor yanacaktır. Bu olumsuz durumun uzun sürmeyeceği varsayılarak bu riziko alınır. Doğrusu Normal şartlar altında Ith'ın nominal akım değerine yada bu değerin çok az üzeri bir değere ayarlanmasıdır.

edremit ' Alıntı:
Aslında termik direk bağlıysa Etiket akımının 1,2 katı Y/Ü ve yarı devrede bağlıysa Etiket değerinin 0.58 katı ayar yapılması gerekir (Litaratürde böyle yazar)
Ben bu ayarın 1 tek hatasını gördüm eğer motor akımı nominal akımın çok az üzerine çıkarsa termik açmadan çalışmaya devam ediyor ve uzun bir süre sonunda motor aşırı ısınmada yanıyor.
Bu durumda termik ayarını motorun etiket akımında bırakmanızı tavsiye ederim. Hatta ölçü aleti ile yüklü durumda akımları ölçüp gördüğünüz akımdan biraz fazla değere ayarlamanız daha sağlıklı olur.
Yanma olayında akım kadar zaman, motor tipi (kullanılmış koblo, izalasyon verniğinin kalitesi, motor içindeki bağlantının sağlamlığı ...) ve soğutma durumu da önemlidir. Kısa sürelerde 10 saniye kadar nominal değerinin 3-5 katı akımda motor yanmaz, 30 saniye kadar 2-3 katı akımda motor yanmaz, 60 saniye kadar 2 katına kadar akımda motor yanmaz, 1 saate kadar 1,2 katında motor yanmaz..... (YANMAMASI GEREKİR)


akyar.gunturkun ' Alıntı:
Termiklerin çalışma eğrisine bakarsak,faaliyete geçme değerinin 1,1*In değerine asimtot olduğunu
görürüz.Bu,nominal değerine ayarlanmış termiğin,% 10 fazlası akım geçmeye başladıktan sonra,
akımın katına bağlı zamanda açacağını ifade eder.Açma süresine müdahale etmek istiyor isek,termi-
ğin calışma sınıfını (Clas 10/A,Clas 10,Clas 20, vs)ayrıca belirlememiz gerekir.Piyasada satılan ter-
mikler,genelde Clas 10 termikler olup,4-10 saniye arasında açan termiklerdir.Doğru seçilen termi-
ğin bağlı olduğu motorların,normal olarak yanmaması gerekir.Bence de,foruma katılmanın gayesi
deneme/sınama değil,tecrübelerin aktarılması yönünde herkesin kendi inandığından bahsediliyor
olmasıdır.Burada geçen zamanımızın faydalı olabilmesi için ,herkesin aynı duyarlılığı göstereceğine
inancım tam.



Roboelektronik ' Alıntı:
Arkadaşlar termik ayarı için aşağıdaki dökümanın 13. sayfasına bakabilirsiniz. Motorun anma gücüne göre, anma akımına göre, termik ayar için gerekli değer aralıkları verilmiştir.




http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Pano Testleri.pdf
 
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

Forum istatistikleri

Konular
130,179
Mesajlar
934,027
Kullanıcılar
453,313
Son üye
MUZAFFER İZOL

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst