cemkose
Üye
- Katılım
- 14 Haz 2010
- Mesajlar
- 125
- Puanları
- 1
Normalde trafolarda hava aralığı istenen birşey değildir. Hava aralığı makinenin verimini düşürür ve boyutlarını arttırır(güç sabitse). Bunun yanında smps(switch mode power supplies, anahtarlamalı mod güç kaynakları) gibi bazı özel uygulamalarda hava aralıklı endüktans ve trafolar kullanılır.
Hava aralığının etkisine kabaca değinirsek, hava aralığı olması durumunda relüktans artar. Dolayısı ile hava aralığının olmadığı duruma göre aynı akı yoğunluğunu elde etmek için daha fazla amper-sarıma(mmk, magnetomotor kuvvet) ihtiyaç duyulur. Bu da ancak sargıdan daha fazla akım akmasıyla mümkün olur.(ayrıca bkz amper yasası)
Daha fazla akım, daha fazla manyetik alan şiddeti oluşturur(H, A/m), böylece elde edilen akı da daha fazla olur.
Yanlız manyetik malzemeler doyumludur(mıknatıslanma eğrisini hatırlayın), bu nedenle trafolarda hava aralığı kullanılarak, doyumlu olmayan bir bölge elde edilmiş olur.
Trafo nüvelerinde birleşim yerlerindeki hava aralığını niye hesap etmek istiyorsunuz, onu anlamadım. Bir de kimse forum ortamında böyle teorik hesapları size anlatmaz, onun için önce araştırıp bilgi sahibi olun, ondan sonra takıldığınız yerde sorunuzu sorun.
Hava aralığının etkisine kabaca değinirsek, hava aralığı olması durumunda relüktans artar. Dolayısı ile hava aralığının olmadığı duruma göre aynı akı yoğunluğunu elde etmek için daha fazla amper-sarıma(mmk, magnetomotor kuvvet) ihtiyaç duyulur. Bu da ancak sargıdan daha fazla akım akmasıyla mümkün olur.(ayrıca bkz amper yasası)
Daha fazla akım, daha fazla manyetik alan şiddeti oluşturur(H, A/m), böylece elde edilen akı da daha fazla olur.
Yanlız manyetik malzemeler doyumludur(mıknatıslanma eğrisini hatırlayın), bu nedenle trafolarda hava aralığı kullanılarak, doyumlu olmayan bir bölge elde edilmiş olur.
Trafo nüvelerinde birleşim yerlerindeki hava aralığını niye hesap etmek istiyorsunuz, onu anlamadım. Bir de kimse forum ortamında böyle teorik hesapları size anlatmaz, onun için önce araştırıp bilgi sahibi olun, ondan sonra takıldığınız yerde sorunuzu sorun.