CNC için kesici uçlar hakkında

evet al nalburye aldıgın malı ıade hakkın yok ve cok ukalalar ıyı bılıyorum bızzat yasadım bedava olsa ısım olmaz once esnaf olacak
 
fiyat listesi yok. toplu alımlarda iyi indirim yaparlar bu firma ithalatçı.
ben sert ağaş kayın dışbudak üzerine hobi amaçlı yazı şekil felan yapıyorum
25 tl verip aldığım elmas uç hemen kırıldı.
ama çin malı 7 tl ye yol kenarındaki tehgahdan aldığım uç hala sağlam
yanlız 6mm mdf kesmek için 3 -6 mm senin işini daha iyi görür bence( yani ucu 3 mm sapı 6 mm )


sağdan 2. 7 tl :),
sol başdaki 13 tl
yanlız bunları sorsan metal için felan diyorlar ama ben sert ağaçda kullanıyorum.
daha iyileri olabilir

hocam bu uçlar metal için. ağaç işlemede kısa sürede yanar
 
Arkadaşlar,


Dönerek kesen yada döneni kesen takımın işe sürtünmemesi, onu kesmesi gerekir. Bu da uygun malzeme, açı, devir gerektirir.

Ahşap vb. yani esnek lifli malzemelerden talaş kaldırmak iki türlüdür. Birinde talaş kalınlığı fazladır. Bu durumda kesici takımın işi kolaydır. Diğerinde ise talaş kalınlığı düşüktür. Yani talaş kalınlığı, malzemenin esneme oranına çok yaklaşmıştır. Bu durumda kesici takımın işi çok zorlaşır. Yukarıdaki videoda gördüğünüz duruma yakın bir durum ortaya çıkar. Ahşapta genellikle soğutma sıvısı da kullanılamadığından, kalemler çakılar büyük bir bela ile karşı karşıya kalır.

Freze çakılarının kesme açıları grup gruptur. Ahşap ve metal için tek bir freze çakısı yada torna kalemi yapılamaz. Yani metal için üretilmiş bir kesici takım ile ahşap işlemeye kalkarsanız ve talaşınız da düşükse yanlış iş yapmış olursunuz. Metal freze çakısı ile bir ahşaba 20 mm talaş kaldırttırın bana mısın demez. Bunu 0.5 mm yada daha altına düşürün, isterse o takım titanyum kaplı olsun gene de dayanamaz yanar.

Gerek ahşap gerekse de plaket işleyen arkadaşların freze çakıları neden çabukça yanar yada körlenir. Özellikle plaket işleyen arkadaşlar için sorun büyüktür. Derin talaş verme şansları yok. Bu işin yapanların problemleri ne malzemede ne de çakıdadır. Sorun tezgahtadır. Mesele net olarak tanımlanmazsa, çare de üretilemez ve ortaya rivayetler çıkar.

Freze için :

Prensip 1 ; Çakı işe asla basmayacak. Çünkü basan çakı yanar.
Prensip 2 ; Çakıyı döndürdüğünüz sistem boşluksuz olamaz. Döndüğüne göre mutlaka bir boşluk vardır. Bu boşluktan daha düşük talaş derinliği verildiği zaman, çakının cinsi kalitesi farketmez, her durumda çakı yanar yada körlenir.
Prensip 3 ; İş parçası ve kesici takım arasındaki ilişkiden ortaya çıkan rezonasns toprağa verilmek zorundadır. Aksi durumda çakı körlenir.

Bu yazdıklarıma bakıldığında iş yapmanın mümkün olmadığı sonucuna varılabilir. Bu 3 sorun pratikte nasıl aşılır mesele budur.

1. sorun çakının işe basması sorunudur. Bunu aşmak mümkündür. Mesela plaket işleyecek arkadaşlar bu sorunu nasıl ortadan kaldırabilirler. Bunun yolu, uygun çaptaki taban çakısıyla plaket üzerinde talaş başlangıç derinlikleri oluşturmaktır. Bu yapılırsa, çakının işe basması sorunu ortadan kalkar.

2. sorun boşluk sorunudur. Bunu engelleyemeyiz. Ama bunun zararını en aza indirebileriz. Bu da uygun kesme hızı/ilerlemesi ile uygun kesme oranını yakalamak demektir. Soğutma sıvısı bu meselede çok işe yarar. Malzemenin cinsine göre seçilmiş kesme yağı bu meselede çok işe yarar. Plaket işleyen arkadaşlar kesme yağı kullanamaz. Ahşap işleyen arkadaşlar da kullanamaz. Demek ki bu arkadaşlar, bu sorunun çözümünde bu imkandan yararlanamayacaklar.

Soğutma sıvısı, su kullanmanın yolları vardır. Önce meseleyi biraz daha tanıyalım.

Yukarıdaki videodaki metal 1.000 derecenin üzerine lokal olarak bir kaç saniyede çıkıyor. Sebebi sürtünme. Spindle motorundaki dönme boşluğu yüzünden çakımız esniyor ve ortaya sürtünme hadisesi çıkıyor. Talaş derinliği küçücük olduğundan, çakının da çok az bir bölümü sürtünerek ısınmaya başlıyor. Isı, o minnacık bölgeden çakının sapına doğru yürüyor. Yürüdükçe bölge büyüyor ve ısı kaynağının daha altında dereceler ile bu bölgeler de ısınıyor.

Ara prensip ; sıcak soğuğu üzerine çeker.

Çakıyı işin üzerinden kaldırmak ve tekrar işin üzerine yollamak faydalıdır. Çakı kaldırıldığına ortam ısısı çakının en çok ısınan kısmına hücum eder.

Daha etkili çözüm çakıyı suya sokmaktır. Çakıya çok az su aktarın anında buharlaştığını görürsünüz. Bunun için herkes tezgahında bir kısım ilave aksamlar geliştirebilir. Hiç bir şey yapamıyorsanız, parmağınızın ucundaki su damlasını çakının sapına değdirin. Korkmayın o su damlası aşağı inemez, inse de indiği yerde buhara dönüşür.

3. sorun rezonans sorunudur. Dökme demir, pik ile aşılan bu sorunun, bu imkanın olmadığı ortamlarda aşılabilmesi için, çakının işin üzerinden sık sık kalkması gerekir.
 
Yanmaya sebep olan en önemli faktör sürtünmedir.
Yukarıda açıklandığı gibi , metal ahşabı keser ama hemen sonrasında , özellikle yaş ağaçlarda (mesela mdf de daha az olur) talaş uygun olmayan kanalı doldurur.
Bundan sonra ahşap ahşaba sürter , talaş kanaldan çıkmaz ise.
Isı kaynağı budur.
Sıvı kullanılamayan durumlarda hava uygundur.
Hem talaşı uzaklaştırır hemde soğutmayı sağlar.
Tabii bunlar uygun kesicinin olmadığı durumlardaki zorlamalı çözümler.
Mesela ahşabı önceden fırınlamak olayı çok değiştirir , tabii imkan varsa.

Bir diğer faktör devir ve ilerlemeler.
1000 devirde 10 saat 10000 devirde 1 saat , oh ne ala kebap.
Devir arttıkça ilerlemenin de artacağı akla yatkındır ama belirli sınırla içerisinde.
Talaşın ortamdan(kanaldan) uzaklaşabileceği kadar süre gerekli.

HSS lerde böyle.
Karbür uçlar daha yüksek sıcaklıklarda dahi sertliklerini kaybetmezler.
Ayrıca hss kadar çabuk körelmedikleri için keserler sıvamazlar.
Dolayısıyla problem görülmez.

---------
Epoxy pcb lerde sıvı sorun olmaz , ta ki epoxy yi geçip elyafa ulaşmıyorsanız.
PCB de en büyük sorun bakırın saf olmasıdır, çok yumuşaktır ve kesiciye sıvaşır varsa kanalı tıkar.
Tıplı sıradan aliminyum işlemek gibi.
1 damlacık ya da pamuk ucundan ya da fırça ucundan " eccücük " ince yağ olayı anında değiştirir .
 
Kazım Arkadaş,

PCB malzemesinde elektrolitik bakırın mevcut olduğunu bilmiyordum. İşin içinde böyle bir malzeme olduğunda mesele tamamen değişir. Bu malzemeden talaş kaldırmak, usulü bilinmediği sürece tam bir zulümdür. Dediğiniz gibi, bu malzeme sıvanma özelliğine sahiptir. Ayrıca çakıyı da ciddi oranda ısıtır. Bu tarz bir kombinezona sahip olan malzemede özel kesme yağı kullanılmadan sıvanmanın önüne geçilemez. Yağın piyasadaki ismi Bakır Kesme Yağıdır. Yanlış hatırlamıyorsam % 50 oranında doymamış yağ vardır içerisinde.

Trikotilen ile % 60 doymamış yağı karıştırmak, piyasadaki yağlardan çok daha iyi sonuç verir. Trikotilen, tinerden incedir, uçucudur, tiner gibi sizin malzemeye zarar vermez. Yanıcı da değildir. Doymamış yağlar da genel olarak uçucu yağlardır. Arkadaşlar uçucu bir doymamış yağ ile bu karışımı yaparlarsa, bakır belasından kurtulurlar.

Bu malzeme için sadece bu yetmez. Çakının dönüş hızının yani devrinin asla yüksek olmaması gerekir. Bunu tanımlayalım, 400 RPM ile 1.850 RPM arasında bir devir ile çalışılmalıdır. Devir başı kesme/ilerleme hızı 0.08 ile 0.12 mm aralığında olmalıdır.

Çakının kesme ucunun kaldırdığı maksimum ve minumum talaş çapını bilirsem, daha net devir ve ilerleme rakamları verebilirim. Talaş derinliğinde de bir standart var ise, o zaman tam değerleri ifade edebilirim.

Evet elmas/carbid uçlar ısıya çok dayanıklıdır fakat körlenmede beyaz çakı/kalem kadar başarılı değildir. Buna rağmen burada esas sorun ısı olduğundan, mümkünse elmas uçlara yönelmek gerekir. Elmas uçlar aşırı oranda kırılgandır. Ama bu darbeden ileri gelir, dikkatli kullanım ile bu sorun aşılır.
 
Pcb kazıma uçları özeldir , pantografcılarınki gibi.
Mesela : altda resim var)

https://www.kontrolkalemi.com/forum/konu/pcb-için-cnc-kesici-uç-takımı.50819/

Garibanlar özel yağ bulamayınca ya bir damlacık gaz yağı ( artık her yerde satılmaz oldu) ya da mutfakdan sıvı yağ aşırmaca...

Pcb ler tinerden etkilenmez , lehim artıkları tiner ve diş fırçası ile temizlenir.
Kuralına uyanlar iso propil alkol gibi şeyler kullanır.

--------

LPKF spinle de 60.000 gibi devirler kullanır.

Mesela :

 
Kazım Arkadaş,

Bu işle uğraşan arkadaşların kullandığı "kazıma" kavramını, hatalı olarak kullandıklarını, sektörel bir isimlendirme olduğunu zannediyordum, öyle değilmiş, buraya videosunu eklediğiniz makina kesmiyor, hakikaten de dönel kazıma yapıyor. Bunun için çok yüksek devir gerekir. Belirttiğiniz 60.000 devrin daha üstü bile dönel kazıma için uygundur. Benim yukarda aktardığım bilgiler bu iş için uygun değil. Onlar dönel kazıma değil, normal interpolasyon bilgileri.

Burada dikkati çeken bir durum var. Bu devirlerde çok düşük derinlikli dönel kazıma işlemi yapacak tezgahın iş mili çok rijit olmak zorunda. Parası olup da bunu yapabilenler bir yana, sigma profillerle tezgah yapan arkadaşların bunu forumda sürekli rast geldiğim şekilde dizayn edilmiş olarak başarmaları mümkün değil. Her şeyden önce spindle motorunun bağlandığı kısım sabitlenmeli. Sağa-sola, ileri-geri ve aşağı-yukarı hareketlerinin hepsinde spindle motor hareket halinde. Bu kadar boşlukla, çakı/kalem yakmadan o işi yapmak mümkün görünmüyor.

Benim önerim, spindle motoru en fazlasından aşağı-yukarı hareketi gerçekleştirmeli, -mümkünse, bu dahi olmamalı, iş tablası yükselip-alçalır hale gelmeli - kalan hareketler tabla ile olmalı. Bu bildiğimiz maliyetlerle yapılan makinalarda, spindleye açı veren hareketler hiç denenmemeli. Yani spinle kısmı sağlam kazığa bağlanmalı.

Burdan çıkan sonuç, ahşap işleyen arkadaşlarla PCB kazıyan arkadaşların yollarının ayrı olduğudur.
 
Yok yok , gözünde o kadar büyütme .
Spindle olarak teyp motoru kullananda var bldc dediğimiz hobyrc modellerin motorlarını kullananda var.
Sanayide vızvız dedikleri mini taşlama kullanda var.

Evet kazıma sektördeki amatörlerin tabiridir.

Mdf den cnc lerde pcb çıkaran amatör pek çok.
Yolların arası 0.1 mm olsa yeterde artar bile .
Ama bu ölçüler senin işin ya da kalıp işçiliği için ne mertebededir sen düşün...
 
Frezeleme esnasında çakının/bıçağın yanma sebeplerinin başında işin üzerine basıyor olmak gelir. Tezgahımızın bu konuda ne durumda olduğunu anlamamız için, yani işin üzerine basıp basmadığımızı anlamamız için :

1 - İş parçasına tezgahımızın rahatça kaldırabildiği ölçüde, bir talaş derinliği ile yaklaşalım.
2 - Alıştığımız yada icab eden devir ve ilerleme hızlarıyla, iş parçasının yüzeyini yatay olarak tek bir takım yoluyla frezeleyelim.
3- İş parçasını sökmeden, oynatmadan, temizleyelim. Üzerinde talaş kalmasın.
4 -Takımı yukarı alıp, tekrar ilk başladığımız pozisyona getirelim.
5- Aynı işi yani aynı talaşı hiç frezelememişiz gibi tekrar verelim.

Eğer aynı talaşlı ilerlemeyi tekrarladığımızda, iş parçası üzerinden çok az da olsa talaş kalkıyorsa, çakımız/bıçağın işin üzerine basarak çalışıyor demektir.

Çakı işe basıyorsa, bunun sebebi dikey boşluktur. Yukarıda tarif edilen denemeyi yapan arkadaşlar içinde, talaş kalınlığını düşük olarak tercih edenler, üçüncü bir deneme daha yapmalılar.

Çakının gezdiği bölümün üzerine 5 kg civarında bir ağırlık akuple ederek aynı talaşı üçüncü kez vermeliler. Şayet bu durumda da iş parçası frezeleniyorsa ; yeni bir takım yoluyla, üzerinde ağırlık varken bir frezeleme yapıp, sonra aynı talaşı bir daha vermeliler. Küçük boy tezgahlarda 5 kg civarı ekstra baskı, düşük derinlikli frezelemelerde kalemin basmasını engellemek için genellikle yeterlidir.

Abartmamak kaydıyla ağırlık artırılarak bu sorun basit yoldan aşılabilir.

Şayet bunlar yeterli olmuyorsa, vidalı/bilyalı millerde uygulayabileceğimiz şahsımın bulmuş olduğu ikinci çare olarak, bir mekanik çözüm mevcuttur.

Talep eden arkadaşlara, tezgahlarında kullandıkları vidalı mil çap ve hatvelerini bildirmeleri halinde, bu konuda yardımcı olabilirim.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,059
Mesajlar
922,905
Kullanıcılar
451,332
Son üye
coskunomar

Yeni konular

Geri
Üst