Dc Motor Yön Ve Hız Kontrol Devresi

10v-220v dc motor kontroldür. pic programını bitirince yayınlıycam. prototip denendi şimdi lcd hali ile yazıyorum isteyen yapabilir. 220v için yapacaklar mosfetleri ona göre seçsin şuanki devrede mosfetler 220 e uygun.düşük voltaj ve watt isteyenler hiçbir değişiklik yapmasına gerek yok. H bridge ve simetrik pwm mantığı ile çalışır. hız ve yön kontrolü vardır. isteyen encoder bağlayabillir ve soft start özelliği eklenebilir.
 
10v-220v dc motor kontroldür. pic programını bitirince yayınlıycam. prototip denendi şimdi lcd hali ile yazıyorum isteyen yapabilir. 220v için yapacaklar mosfetleri ona göre seçsin şuanki devrede mosfetler 220 e uygun.düşük voltaj ve watt isteyenler hiçbir değişiklik yapmasına gerek yok. H bridge ve simetrik pwm mantığı ile çalışır. hız ve yön kontrolü vardır. isteyen encoder bağlayabillir ve soft start özelliği eklenebilir.

Devreyi bu şekliyle voltajı 20V veya üzerinde olan bir motorla denedin mi?. 5V luk PIC + TTL ile üst MOSları nasıl iletime sokacağız. IR, HIP, vs. sürücü kısmı dalgınlığına geldi sanırım.
 
mosfetler hepsi n channel irhnj7330se resim büyütülmüyor ondan farkedilmiyor. aynı zamanda hexfet teknolojisi.

Vgs treshold=4.5v
rds=1.3ohm
Id=5A
 
Bilmediğim yeni bir şey mi icat oldu diye MOS ların datasheetine baktım..

Bu MOS da gate 5V iken source kaç volt olursa MOS iletime geçer. Yaklaşık olarak 0V.. Ki başka türlü Vgs 5V olamaz.

Diyelim motor 20V luk. Üst-alt çapraz mosları açtık.. İlk anda üst moslar açılır. Motordan akım akmaya başlayınca üst MOSların source bacağında kaç volt gerilim olur?

Hatta motor yerine 10 ohm luk saf omik yük bağlayalım.

0.5A akım aktığı anda yük üzerinde 5V kalacak. Bu durumda source bacağındaki gerilim 5V oldu.. Vgs ise 0V (sıfır).

Akım akmaya başlaması ile beraber yük üzerindeki gerilim artacak. Yani source gerilimi artacak. Üst mos kesime gidecek. Kesime gidince source gerilimi düşecek. MOS İletime geçmeye çalışacak. Sonrası kısır döngü..
Kısacası üst mos yüksek bir rds direncinde lineer bölgede kalacak. Gate Voltajıda 5V olabildiğinden Source gerilimi en fazla 2V civarına kadar yükselebilecek. Oysa motorumuz çalışmak için çok daha yüksek bir voltaj istiyor. Ve enerji yük üzerinde değil MOS üzerinde harcanıyor olacak.

Gate bacağını drain'e pullup yapıp kontrol etsek 6V üzerinde PIC'i, 20V üzerinde de MOS'u yakarız. Bu da olmaz.

Bu yüzden özellikle yük üzerindeki gerilim, yani üst mosların source gerilimi 15V 'u geçtiğinde;
Ya IR21xx, HIPxxxx gibi floating MOS sürücü
yada izoleli DC-DC dönüştürücüler gibi floating bir gerilim kaynağı ile opto kullanmak gerekir. Ki Source voltajı ne olursa olsun gate voltajı source + (10-15)V gibi bir değerde olabilisin ve MOS iletimde kalabilsin.
 
100V luk yürüme bandı motoru çalıştırdım bu mosfetlerle. tek çıkan sorun kondansatörler paralel bağlı olduğu için esr çok düşüktü ve enerji verince demeraj akımından her seferinde sigorta atıyor. bu yüzden dirençle şarj edip bypass rölesi takınca sorun düzeldi.
 
Yürüme bandında geri geri yürünmeyeceğinden, H köprü yerine sadece altta bir mos ile hız kontrolü yapmış olmalısın. H köprü kullanıyor olsaydın dediğim şeyi görmüş olurdun. Yanılıyormuyum. ?
 
aynen şimdi baskı devreye baktım tek mosfet ve yön için röle var. üst mosfetler için IR2101 kullanmak gerekiyor. benim h bridge ile kontrol ettiğim motor devresi 12v luk bir motor devresiymiş o kadar çok devre çizmişimki hatırlayamıyorum. önceden yazdığım kodları yokmuş gibi yeniden yazıyorum. :)
 
hocam IR yadaTLP serisi sürücüler kullanalım olsun bitsin yaa iki adet tlp250 kullansak olmazmı
capraz bi şekilde mosfet leri iletime geçirse... zaten 220 yi kullanıyoruz ..
15 voltluk iki zener koyarız oda besleme olur..
mosfetler bi güzel geçinip giderler..

yalnız PIC için DC-DC dönüşütürücü devre yapmak zorunda kalabilriz..motor dan etkilenme ihitimali yüksek....lm2576 mc340xx felan gibi
 
11 kW motoru sürebileceğiniz, tristör altyapısı ile hazırlanmış bir devre projesi var elimde. Armatür ve tako sinyalleri iki motoru birbirine uyumlu şekilde çalıştırabilmenize mümkün kılıyor. Tristör olarak IOR serisi 120 A tristör kullandığım için biraz maliyetli. Devre olarak fazla bir maliyeti yok. 741 opamplarla oluşturulmuş aç kapa mantığı ile yapılmış bir devre. Devre ile ile ilgilenen arkadaşlar özelden mesaj atabilir..
 
110 volt dc dıyorsun noturun ne işı var orda anlamadım dc artı eksı yanı şase lazım sana noturu topraklamadamı kullanı caksın arkadaşim benıde bılgılendırırmısın bende dc motorlarla ılgılenıyorumda farklı bır motor ceşidımı o bıraz acarmısın
 

Forum istatistikleri

Konular
130,163
Mesajlar
933,862
Kullanıcılar
453,279
Son üye
cinarer

Yeni konular

Geri
Üst