Farklı Bir Ray-Araba Tasarımı

TTGM

Üye
Katılım
7 Ara 2017
Mesajlar
27
Puanları
1
Yaş
39

şu linkteki dakika 3.40 ray araba tasarımı hakkında ne düşünürsünüz ? en fazla ne kadarlık boyutta işe yarar? polyamid malzemeden ray yapılsa ahşap işler mi ?
 
bu tür şeylerle vaktinizi harcayacağınıza şahinrulmandan çin malı ray araba alın. fiyatları da gayet iyi.
en az 20 lik alın rahat edin..

türkiyede bu videodaki tekerlerden bulamayacaksınız. bavul tekerlerinden deneyeceksiniz. olmayacak paten tekeri ıvır zıvır..
bu arada boşuna geçen zaman para...

1 kere yapın tam yapın.
 
Birden ikna oldum :) teşekkür ederim... 20 lik ile sadece yan tarafa mı koymak lazım yoksa hem üste hem yan tarafa mı ? Y ekseni için ... Birde A ve B versiyonları var ne farkları var acaba ?
 
Son düzenleme:
Birden ikna oldum :) teşekkür ederim... 20 lik ile sadece yan tarafa mı koymak lazım yoksa hem üste hem yan tarafa mı ? Y ekseni için ... Birde A ve B versiyonları var ne farkları var acaba ?

Merhaba,

yük araba ve raya yukarıdan gelecek şekilde tasarım yapılırsa daha iyi olacaktır, katalog değeri yukarıdan yükleme için geçerlidir, yana veya alta montajlarsanız yük taşıma kapasitesi sırasıyla katalog değerin yaklaşık olarak 0.70 ve 0.50'si kadar olacaktır.

a ve b versiyonları ise genişlik-darlık ile alakalı, arabanın montajlanacağı bölümde yer-alan sıkıntısı varsa dar versiyon tercih edilebilsin diye bu şekilde bir seçenek sunuyor üretici firmalar.

bu arada videodaki tasarımın serbestlik derecesi 2 yani ray araba tasarımı bir doğrusal hareket edebilmekte bir de aşağıdan (yada montaja göre sağdan soldan) gelebilecek bir tepki kuvveti neticesinde yukarı kalkmasını engelleyen bir sınırlandırma (bu sınırladırmayı kaynak ile montaj sırasında sağlıyor) bulunmamakta. alt destekli millerin yada indüksiyon millerinin de serbestlik derecesi 2'dir fakat aşağıda anlatacağım ihtimal alt destekli mil veya indüksiyon milinde tam olarak geçerli değildir.

kare ray - araba ikilisinin serbestlik derecesi ise 1'dir (içerdiği boşluk miktarını göz ardı ederek) yalnızca doğrusal hareket edebilir, dönmeye çalışmaz, yukarı - aşağı salınım yapmaz yalnızca kılavuz ray doğrultusunda hareket edebilecek şekilde sınırlandırılmıştır.

videodaki tasarım ile (zaten sert bir materyalin işlenebileceğini zanetmiyorum) işleme yapılırken, örneğin delik delme yada dalma operasyonu sırasında arabanın raydan yukarı kalkmasını sınırlandıracak bir önlem göremedim yada x ekseni sağdan sola işleme yaparken oluşabilecek kaymayı önleyecek bir sınırlama bulunmamakta ve bu serbestlik derecesini 2 yapan etmen.

ayrıca yük altında o tekerleklerin kauçuk yada plastik kısımları belirli bir ölçüde esneyecektir yani bu tasarım, iş parçası işlemek veya iş yapmak için değil gerçekten hobi amaçlı bir tasarım olmuş, ancak bakış açısı verebilir.
alt destekli millerde doğrusal hareket ve dönme hareketi söz konusudur, eğer haddinden fazla bir tepki kuvvetine maruz kalırlarsa eğilme oluşur fakat videodaki tasarım gibi rulman yada araba kılavuz rayı terk edemez.

ve lineer hareket istenilen yerlerde, hareket elemanlarının yalnızca gerekli hareket doğrultusunda hareket edebilecekleri şekilde tasarlanmaları ileri ki zamanlarda işleme kaynaklı problemlerin hareket elemanlarından kaynaklanmasının önüne geçecek bir etmendir, bu da problem yaşamanız dahilinde faktörlerden birisini elemeniz anlamına gelecektir ileri ki süreçlerde.
kolay gelsin, iyi çalışmalar.

ekleme: eğer tasarımınızda y eksenindeki rayların arasındaki mesafe videodaki kadar geniş olacaksa, x ekseninin iki kenarında oluşabilecek ileri geri hareketin önüne geçebilmek için y eksenini bir birinden uzak fakat raylara yakın konumlardan iki adet vidalı mil ile tahrik edilmesi gerekebilir. diğer türlü köprüyü iki tarafından iki elinizle tutup ileri geri hareket ettirmeye çalışırsanız hareket edecektir.

iyi günler.
 
Son düzenleme:
yana veya alta montajlarsanız yük taşıma kapasitesi sırasıyla katalog değerin yaklaşık olarak 0.70 ve 0.50'si kadar olacaktır.

Rexroth ray-araba için rayların yana bağlanması halinde aynı düşey yükü taşıyabileceğini gösteren aşağıdaki örneği vermiştim;
https://www.kontrolkalemi.com/forum/posts/753991/

Yine alt destekli mil ve lineer rulman için de aşağıdaki örneği;
https://www.kontrolkalemi.com/forum/posts/759227/

Alt destekli lineer rulmanlarda kesik, bütünlük içermeyen dairesel yapı nedeni ile montaj açısına bağlı kayıpları görmek kolay. Firma ve ürüne bağlı farklılık gösterse de rulmanın taşıyabileceği yük büyük oranda azalıyor. Ray-araba için ise yukarıdaki Rexroth örneğinde olduğu gibi aynı kayıpları görmüyoruz. Router köprülerinde raylar genelde yana monte edilse de köprünün altında ve üstünde birer adet bağlandığı örnekler de var. Eğer elinizde bu konu ile ilgili, özellikle rayın alta bağlanması durumu için bir bilgi varsa ve paylaşırsanız sevinirim. İleride makine yapacak arkadaşlara da tasarımlarında yol gösterici olacaktır.

şu linkteki dakika 3.40 ray araba tasarımı hakkında ne düşünürsünüz ?

Aşağıdaki örnek kısmen benzer bir yapı ancak biraz daha kaliteli;

https://www.kontrolkalemi.com/forum/posts/735064/

Her ikisi de ray-araba kalitesine yaklaşamayacaktır. Sizin örneğinizde, kare profilde aldığınızda dahi eğrilik olma olasılığı yüksek. Kaynak yaparsanız çarpılmalar da ilave olacaktır. Kusurların düzeltilmesi için silinmesi, taşlanması gerekir ki zor ve yüksek maliyetli. Yine profil iki ucundan bağlanacağı ve kalan kısım boşta (desteksiz) olacağı için yük altında esneyecektir (sehim).
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
merhaba, göndermiş olduğunuz görseller sanırım pbc firmasına ait (alt destekli miller) zamanında kullanmıştım görselleri oradan hatırlıyorum.

üç aşağı beş yukarı değerler yaklaşıktır, zaten sıkıntı arabanın bağlantı şeklinden çok kritik kesitte meydana gelen eğilme momentlerinden kaynaklanmakta çoğu tezgahta, 4 adet arabayı zorlayacak bir yüke maruz bırakacak kişi de ne yazık ki nasıl montajlanmış olursa olsun yine zorlayacaktır diye düşünüyorum.

faydalanmak isteyen olursa döküman:

http://www.birlikrulman.com/resimler/urunler/PACIFIC-2009LinearMotionCatalog_TR_r_LVRMT.pdf

https://www.hepcomotion.com/wp-content/uploads/2015/04/PBC-Linear-Motion-Catalog.pdf

yardımcı görseller;

Alt Destekli Mil Yükleme Kapasiteleri.png Standart Montaj Yükleri.png Yan Montaj Yükleri.png Standart Montaj Yükleri.png Açık Lineer Rulmanlı Yatak Tablosu.png

iyi günler.

not: vidalı mil sertlik değerlerine göre faktörel sabitler, güvenli çalışma hızlarının hesaplanması vs gibi dökümanlarda bulunmakta istenirse bunları da bulup yükleyebilirim.

ekleme: ray arabasının yada yataklı rulmanın farklı pozisyonlarda bağlanması temas eden bilye yüzey oranını yani yük taşıyan bilye yüzey alanını (örneğin yük yukarıdan bağlanacak şekilde montajlı ise tüm bilyeler temas etmekte) değiştiriyor, o nedenle üç aşağı beş yukarı yaklaşık tahminlerde bulunulabilir diye düşünüyorum. Bazı firmalar kaç bilyenin yüzey ile temas ettiğini, bilye çapını vs belirtiyorlar ve gerektiği zaman buradan bir yaklaşık bir hesaplama yapılabilir.
 
Sayın @bdbko sanırım sorumu yeterince açıklayamadım. Forumda yaygın kullanımı olan iki ürün var. İlki alt destekli ve dairesel kesitli mil ve lineer rulman kullanımı. Yapısal sorunları ve Çin malı ucuz rulmanın kalitesizliği birleşince ortaya kötü bir çözüm çıkıyor ve önerilmemesine rağmen düşük maliyeti nedeni ile ilk routerında kullananlar oluyor. PBC'nin kataloğundaki diğer rulman tipleri ise pek kullanılmıyor.

Diğer yaygın ve bizler için önemli olan kullanım ise Ray/kızak ve araba. Kastım, 4 sıra bilya ile yüklerin raya aktarıldığı model. Yukarıda verdiğim örnekte, yükün arabaya dik veya 90 derece yandan etki etmesi taşıyabildiği kuvveti değiştirmiyor. Diğer bir deyişle örnekteki ray ve arabayı yana bağladığınızda taşıdığı düşey kuvvette bir azalma oluşmuyor ve "yana montajlarsanız yük taşıma kapasitesi katalog değerin yaklaşık olarak 0.70'i kadar olacaktır" çıkarımının doğru olmadığını da görebiliyoruz.

İki ayrı hareketli sistemin yük taşıma kapasitelerinin birbirine karıştığını düşünüyorum, kullanıcıları yanlış yönlerdirmemek adına, ray-araba için 90 veya 180 derece bağlanması halinde taşıyabileceği yüklerin düştüğünü gösteren bir bilginin elinizde olup olmadığını soruyorum.

rex2.png
 
Son düzenleme:
Sanırım sorumu yeterince açıklayamadım. Forumda yaygın kullanımı olan iki ürün var. İlki dairesel kesitli ve alt destekli mil ile birlikte lineer rulman kullanımı. Yapısal sorunları ve Çin malı ucuz rulmanın kalitesizliği ile de birleşince kötü bir çözüm ortaya çıkıyor ve önerilmemesine rağmen düşük maliyeti nedeni ile ilk routerında kullananlar oluyor. PBC'nin kataloğundaki diğer rulman tipleri ise pek kullanılmıyor.

Diğer yaygın kullanım ise Ray/kızak ve araba. Kastım, 4 sıra bilya ile yüklerin raya aktarıldığı model. Yukarıda verdiğim örnekte yükün arabaya dik veya 90 derece yandan etki etmesi taşıyabildiği kuvveti değiştirmiyor.

İki ayrı hareketli sistemin yük taşıma kapasitelerinin birbirine karıştığını düşünüyorum, kullanıcıları yanlış yönlerdirmemek adına, ray/araba için 90 veya 180 derece bağlanması halinde taşıyabileceği yüklerin düştüğünü gösteren bir bilginin elinizde olup olmadığını soruyorum.

Ekli dosyayı görüntüle 43136

Merhaba,

zaten bağlanış şeklinin çok da önemi olmadığını belirtmiştim, bağlantı şeklinden daha önemli olan durum moment etkileri fakat bağlantı şekline göre statik-dinamik dayanımın değiştiğini gösteren veriler kataloglarda bulunmakta. zaten düşündüğünüz zaman rayı çevirdiğinizde kesit ataleti değişiyor (b ve h eşit değilse) b*h^3/12 ifadesindeki b ve h yer değiştiriyor bu araba içinde geçerli bir durum, ilgili dökümanları incelerseniz özellikle eğilme ve yükün uygulanma şekli ile alakalı grafikleri gözden geçirirseniz yükün uygulanma yönü ile oluşan deformasyonların da farklılık gösterdiğini görebilirsiniz. bu şekil değişiklikleri ciddiye alınacak bir seviyede midir bana göre hayır (µm civarı) fakat bu durum yükün uygulama şeklinin farklılık yarattığını gösteren bir durumdur.

ayrıca üreticiler gerekli modellerde statik yada dinamik yükün ne kadar azaldığını da belirtmekteler(evet kare ray ve araba çeşitlerinde de bu dökümanlarda rastlanan bir bilgi). belirtmiş olduğum durum bir emniyetsizlik değil, güvenlik doğuran bir durumdur, amacım yanlış yönlendirme değildi fakat yanlış yönlendirme amacı taşımış olsaydım dahi kötü bir şey yapmış sayılmazdım sanırım.

iyi günler dilerim.
 
Konuya hakim olmadan ve yüzeysel bilgi ile router yapmaya çalışan bir çok kullanıcı var. Derinlemesine öğrenmeleri gerekir de demiyorum. Özellikle bu nedenle burada yazdıklarımızın doğruluğu konusunda dikkatli olmanın ve hatta gördüğümüz yanlış ve eksikliklerin düzeltilmesi için çaba harcamanın sorumluluğunu da bizlerin omuzlarına yüklüyor.

Alt destekli mil ve rulman için montaj açısına bağlı ve önemli miktarda yük taşıma kapasitesinde kayıp oluşması önemli bir bilgi, az bilenlerin seçim yaparken büyük bir hataya düşmesini de engelleyecektir. Bu yük kayıplarının sadece bu tip ürüne ait olduğu bilgisi zamanla atlanmış ve ray-araba için de geçerli olduğu görüşü hakim olmuş.

Kasıtlı yanlış yönlerdirme yapıyorsunuz gibi bir şeyi kastedmedim ve asla da söylemem ancak eskiden beri süre gelen bu yanlış bilginin düzeltilmesini sağlamak yeterince zorken, bu karışıklığın düzeltilmesine yardımcı olmadığınızı söyleyebilirim. Güvenlik konusundaki görüşünüzü de katılamıyorum. Kullanıcılar doğruları bilir, bütçesine göre kendi güvenlik derecesini saptar. %50 zayıflar derseniz en azından bir üst büyüklükteki ray ve arabayı almak zorunda kalabilir ki bu bile önemli bir maliyet artışını gereksiz yere karşılamasına neden olur.
 
Son düzenleme:
Merhaba Yusuf Bey

bağlantı şeklinin o kadar da önemli olmadığını zaten daha önce iki kez belirttim. Durup dururken 0.5 düşer gibi bir iddiam olmamakla beraber, yandan bağlandığı takdirde 0,7 ve alttan bağlandığı takdirde 0.5 oranda yaklaşık olarak düşer dedim sonra konu ile ilgili alt destekli millerdeki uygulama görsellerini koydum.

kare ray ve arabalarda bu geçerli mi demeniz üzerine de - evet bir takım hareket rayları ve arabalarında geçerli olduğunu belirttim, deformasyonların farklı olduğunu yazdım bu durumun çok da kafaya takılmaması gereken bir durum olduğunu belirttim fakat bu durumun farklı yüklemelerin tamamen aynı olmadığı anlamına geldiğini de belirttim.

kimseye bilmem kaçlık ray araba almalısınız demediğim gibi herhangi bir yanlışın düzeltilmesinin önüne geçtiğimi de düşünmüyorum, bir soru sormuşsunuz bunu cevapladım.

bu arada evet bahsettiğim konu güvenlik ve emniyet sağlayan bir konudur katılıp katılmamak sizin kararınız saygı duyarım fakat güvenlik derecesinin alt limitini kullanıcılar, üreticiler değil makina emniyeti yönetmeliği belirler. bu kullanıcıyı da, üreticiyi de güvene alan bir uygulamadır.

konu başlığı ile alakası olmayan bu diyaloğu uzatmanın yersiz ve gereksiz olduğunu düşünüyorum.

iyi günler dilerim.
 

Yeni mesajlar

Forum istatistikleri

Konular
129,864
Mesajlar
930,851
Kullanıcılar
452,726
Son üye
ugur Göktürk

Yeni konular

Geri
Üst