sayın:şef ustam dediklerinizden doğru dürüst bişii anlamadım resiztans seçimi ampul seçimi v.s ya acemilik yada kafam basmadı neyse. Bende zener diyotlarla 3 fazı birleştirmiştim ya tek faz yetmiyordu zaten 3faz dc akım, elle çevirmede 10 ila 60 volt idi ne yapsam ne yapsam derken aklıma 10 13 plc balans'ı geldi zener çıkışı balans'a giriş çıkış yaptım 13 vot'u geçmiyor şimdi.ayrıca burada bana yeni komşu olan devre tasarım ve imalatçısı ile tanıştık akü şarj kontrol devresi yaptırmak istiyorum ne dersiniz?
Sn. saftilki,aslında sn.ŞEF'imiz jeneratörü zorlamayan küçük değerler(Küçük bir ampül,düşük bir direnç,vb.) ile,direkt olarak jeneratörle aküyü şarj işleminde(Bire bir bağlantısındayken,akü bir de boş ise,zorlayıcı çok büyük bir değerdir) akü voltajının ve diğer zayıf değerdeki düşük değerli tüketicilerin(Lamba,direnç,vb.),jeneratörle bağlantısındaki farklı davranışlarından ayrıca söz etmek istemiştir ve son derecede doğrudur,uygulamalarda da,ayrıca bunu bizzat siz de görebilirsiniz.
Bir akü şarj devresi yaptırmanız çok iyi olacaktır,çünkü akülerin şarjı tamamlandığında,otomatik olarak şarjdan çıkabilmesi için,akülerin uzun ömürlü kalabilmesı açısından bu konu oldukça önemlidir.13 volt dc.yi geçmeyen bir yöntemi,bir şekilde elde etmişsiniz,bu da ayrı bir başarıdır.Bu durumda,benim son örnek olarak verdiğim regüle devresini kullanmanıza ayrıca gerek yoktur.Bu devre,sabit gerilim gerektiren çok hassas ve yüksek amper gerektiren özel cihazlar için idealdir aslına bakarsanız,akü için bu devre fazla lükstür de diyebiliriz.Siz çok ısrarla istediğinizden,o anda bunu bir örnek olarak da göstermiştim,ama bu devre,akü şarjını,akü tam dolduğunda kesmez prensipte.Ancak,sabit ve düşük voltajda olduğundan da,akü hücre geriliminin,örneğin 15 voltun üstüne çıkıp kaynamasını bir ölçüde önlemiş olur,yani 13.2 volta gelinceye kadar regüle devresi, kaynaktan(Jeneratörden) akım çeker,13.2'voltta ise 0 akım çeker,çünkü verici ve alıcı(Besleme kaynağı ve akü) ayni voltajlardadır.Akım geçişi,voltaj farkı kalmadığından tamamen durur.
Şarj akımı ile akünün çektiği amper arasındaki ilişkiyi kısaca size hatırlatayım,çünkü sizin önünüzde olan ve yapıp uygulayacağınız bir konudur bu.Güç kaynağı,örneğin 13.2 volt ve 16 volt dc. olarak seçilmiş bulunsun.Her iki durumda da,sn.ŞEF'imizin de ifade ettiği gibi,akü hücresi bir amortisör(Kompanse edici) görevi görerek,verilen voltaj ne olursa olsun,şarj başlangıçlarında ayni avometre şarj ölçüm değerine(Volt) sahiptir.Devir sayısı,rüzgarla arttığında da,yine sn.ŞEF'imizin ifade ettiği gibi,akü voltajında değişme olmaz,sadece geçen amper değeri artar.Ayni durum otomobil alternatörünün rölanti ve normal çalışma devirlerinde verdiği az ve fazla,motor deviri ile değişen akım miktarlarına da benzemektedir,bundan hiçbir farkı yoktur.
Ama şarj sonunda,akü hücre gerilimi 6 adetlik hücrede,yani 12 voltluk bir aküde,13.2 volt(Hücrede 2.2 volt) değerini aşmaya başladığında,13.2 voltluk kaynak artık hiç akım vermez(Çünkü 13.2-13.2=0 volt fark olur),buna karşın 16 volt dc olarak seçilen kaynak akım vermeye devam eder,akü voltajı 15 volt sınırlarını geçip 16'a yaklaşıncaya kadar bu şarj,akım verme gerçekleşir.Yani şunu demek istiyorum,ya sabit voltajlı bir güç kaynağı,akü dolsa da zarar vermeyecek(Çünkü kaynaklar eşit olduğunda şarj akımı da otomatik kesilmiş olacak)şekilde sabit regüleli olmalı(Sizin benden ilk talebinizdi) ya da 16-17 volt dc.lik akımda ise,bir akü şarjörü devresi olmalı ki,akü şarj olduğunda boşa çıkan gazlar seperatör ve akü plakalarındaki aktif kimyasallara bir zarar veremesin,ömrü azami uzamış olsun.Tüm şarj işlemlerinde,ister nikel kadmiyumlu şarjlı pil olsun,ister kurşunlu,nikel demirli akü bataryası olsun,batarya ile şarjı sağlayan güç kaynağı arasında,bir voltaj farkı şartı vardır,fark yoksa hepsinde de,bir şarj ayrıca söz konusu olamaz.Tüm bataryaların şarj işlemlerinde şarj voltajı,ne kadar büyürse,ohm yasasına göre,devreden geçecek akım şiddeti(Amper)de artar,voltaj düşerse giderek azalır,ayni voltajda ise 0'a iner,yani hiç akım geçişi olmaz.Şarjı yaratıp ortaya çıkaran bu voltaj farkı ve güç kaynağının,yeterli kapasitedeki akım verebilme gücü(Amper değeri)dir aslında.
Son olarak karar verdiğiniz şarj kontrol cihazı,akülerin otomatik şarj kontrolünün sağlanması,şarjın otomatik olarak kesilmesi açısından uygundur.Komşunuza yaptırmanız da çok iyi olacaktır.Ama bu şarjör devresinin de beslenebilmesi için de,min.bir giriş voltajı şartı da olacaktır,devredeki şarj ayarının doğru olarak gerçekleşebilmesi,bu alt voltaj limitiyle ilişkili de olabilecektir,yapılırken buna dikkat edilmesi de gerekebilecektir.
Şarj devresini yapılıp teslim aldıktan sonra kutularken de,mutlaka hava sirkülasyonunun çok iyi sağlanmasını sağlayın.Kutu üzerinde yer alacak uygun yeterlilikte ve gerekli olan hava deliklerinin,ızgaralarının,devredeki soğutucudan çıkan sıcak havayla,yerini dolduracak olan soğuk havanın,kolayca,rahatça sirkülasyon yapabileceği bir şekilde ve açıklıkta bulunmasına azami dikkat ederseniz,devrenin sağlıklı çalışması açısından da çok iyi olur.Kolay gelsin.