Gemilerde üretilen elektrik

benim çalıştığım sektörde gemi elektriği değil, yat elektriği yapılıyor. öncelikle belirtmek istedim çünkü ikisinin arasında fark var.
yat ve tekne elektriğine gelince özetlemek gerekirse (bunu siz teknik rapor veya teknik anlatım haline çevirebilirsiniz sunumunuz için) Elektrik enerjisi hem AC hemde DC olarak bulunmaktadır. AC enerjisi ister monofaze 220V ister trifaze 380V 50Hz. (380/220V standardı için konuşuyorum) çoğunlukla dizel jeneratörle sağlanıyor. bu enerjiyi tali panolara dağıtımı makine dairesinde veya kontrol odasında bulunan bir ana AC dağıtım ve kumanda panosundan yapılır. AC tüketiciler ise ana pompalar, hidrofor, havalandırma fanları, klima, mutfak cihazları, prizler vb. spesifik uygulamalar için de DC/AC inverterler kullanılıyor. örneğin gece tekne demirli iken dizel jeneratörleri çalıştırıp görültü olacağına depolanmış DC enerjisinden gerekli olan ekipmanlar (buzdolapları, müzik setleri vb.) beslenir.
DC sistemi ise ikiye ayrılır. dizel olan ana tahrik makinelerin ve jeneratörlerin startı için start grubu gereklidir. diğer servis kullanımı için servis grubu bulunur. bu servis akülerinden de aydınlatma (çoğu uygulamalarda aydınlatma DC olur), hidrofor, WC motorları, vinçler, ırgatlar, seyir cihazları vb. DC tüketiciler beslenir. bu DC enerjisi sistemlerin büyüklüğüne göre 12V veya 24V olabilir. teknede bulunan akü gruplarını şarj etmek için de otomatik redresörler kullanılıyor.
Bu tip deniz araçlarında birde alarm ve acil durum sistemi çok önemlidir. Yangın esnasında otomatik olarak susması gereken cihazlar (fanlar ve yakıt pompaları gibi), kapanması gereken hava alışları vb. cihazları için bir adet de Acil durum kumanda panosu bulunur. genellikle bu sistemler hep DC enerjisiyle çalışır. burada DC enerjisiniz tercih edilme sebebi ise sürekli el altında akülerde depolanmış olmasıdır. bazen kurallar çerçevesinde bu acil durum enerjisini karşılayabilmek için ayrı bir acil durum akü grubu bulunur. bir de daha spesifik uygulamalarda VHF tesizi için başka ayrı bir akü bulundurmak gerekir.
Alarmlar ise yine güvenli kullanım için ana makinelerin, jeneratörlerin ve önemli cihazların arıza alarmları kumanda odasından veya kaptan köşkünden izlenmektedir. yine sintine suyun yüksek seviye alarmı da izlenen önemli maddelerdendir. bunlar alarm sistemin temel maddeleri oulşturup çok daha kapsamlı alarm ve izeleme sistemleri de oluşturulabilir. örneğin alarm sistemine su geçirmez kapıların açık veya kapalı durumu ve buna benzer maddeleri de eklenebilir.
umarım bu bilgiler işinize yarar, atladığım şeyler de olabilir. bununla ilgili bir sorunuz olursa lütfen yazın bilgim dahilinde cevaplamaya çalışırım.

öncelikle çok teşekür ediyorum.
benim sunumda kullanacagım, gemideki elektrikle ilgili fotograflar aküler, yedek aküler, akü şarzer, emergency jenaratör,440v-24v panosu, üzerinde butonlar olan yüksek voltaj yazan pano:), jenaratör alarm paneli, generatör yanında start için kullanılar aküler. bu resimlerle sizin anlattıgınız bilgiler yeterince uyuşuyor sanıyorum. tek sorun sizin yat-tekne olarak anlattınız, benim resimlerini bulundurdugum gemi ise 1974 yapımı 16000dwt lik bir bulk carrier(dökme yük gemisi) bu bilgiler ve resimler gerekli şekilde düzenlenirse çok uç şekilde uyuşmazlık gösterir mi acaba bunu merak ediyorum.
tekrar bilgiler için teşekür ediyorum
 
bu konuya vakıf değilim ama bilgi bilgidir teşekkür ederim
 
arkadaşlar gemilerde nötr yoktur olmaz olamaz 3 fazlı trafodan 440/220 VEYA 110 olabilir fazfaz220v kullanılır topraklama gemi gövdesi anahtar iki kutupludur aman dikkat avometresiz çalışamazsınız selamlar
 
Sn. Konuralpelektrik

Gemilerde nötr pekala olabilir fakat çok fazla tercih edilmez.
 
herkeze merhaba,
Teknenin altına monte edilen kurşun tutyalar ise korizyonu önlemek içindir.
yosunların ve kekamozun oluşmasına engel olmak için de klasik yöntem olarak özel zehirli boya kullanılır.
konuya vakıf olan arkadaşların eleştiri ve katkılarını bekliyorum.

Tekne altına monte edilen kurşun tutyelere verilen elektriğin büyüklüğü ve cinsi hakkında bilgi verir misiniz?

Ayrıca bildiğim kadarıyla modern gemilerde zehirli boyanın sıra gemi gövdesine belli frekansta ses dalgası veriliyor. Böylece yosun ve midye gibi, zararlılar yapışamıyor. BU konuda bilginiz var mı?
 
Merhaba iyi akşamlar arkadaşlar gemi elektriginde basit bir dille aktarırsak tam olarak mesela 220 prizde ne tur nasıl elde ediliyor yada bir cihaz yardımıyla ki oluyo tesekkurler
 
herkeze merhaba,
lütfen herkez doğruluğundan emin olduğu bilgiyi paylaşsın.
ben 9 senedir deniz taşıtların elektriğinde proje mühendisi olarak çalıştığıma göre bildiklerimden emin bir şekilde şu bilgileri paylaşabilirim sizinle:
bir kere Elektrik sistemi geminin faaliyet göstereceği ülkeye göre istenilen standartta kurulur (440/250V'dan 208/115V'a kadar 50 yada 60 Hz.).
sonra nötürlü mü nötrsüz mü? nötürlü ise jeneratörlerin yıldız noktaları kullanılır. nötrsüz ise yıldız noktaları kullanılmaz yada jeneratörler zaten üçgen sargılı olur. bu durumda monofaze tüketiciler için 380/220V (bu değer 380/220VAC 50Hz. standart için) trafolar kullanılır. yani bu tüketicilere bir faz ve N yerine fazlar arası 220V olan 2 faz verilmiş oluyor.
Topraklama ise normal bildiğimiz topraklama yapıldıktan sonra ana toprak barası kablo ile teknenin altına monte edilen bakır alaşımlı levhaya bağlanır. (bu konu daha önce açıklandı)
Teknenin gövdesi (eğer iletken gövde) hiç bir zaman nötr, DC sistemde negatif iletken veya toprak amaçlı kullanılmaz.
Teknenin altına monte edilen kurşun tutyalar ise korizyonu önlemek içindir.
yosunların ve kekamozun oluşmasına engel olmak için de klasik yöntem olarak özel zehirli boya kullanılır.
konuya vakıf olan arkadaşların eleştiri ve katkılarını bekliyorum.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,877
Mesajlar
930,963
Kullanıcılar
452,745
Son üye
azirr

Yeni konular

Geri
Üst