serhankaya
Üye
- Katılım
- 9 Kas 2009
- Mesajlar
- 6
- Puanları
- 1
- Yaş
- 38
benim çalıştığım sektörde gemi elektriği değil, yat elektriği yapılıyor. öncelikle belirtmek istedim çünkü ikisinin arasında fark var.
yat ve tekne elektriğine gelince özetlemek gerekirse (bunu siz teknik rapor veya teknik anlatım haline çevirebilirsiniz sunumunuz için) Elektrik enerjisi hem AC hemde DC olarak bulunmaktadır. AC enerjisi ister monofaze 220V ister trifaze 380V 50Hz. (380/220V standardı için konuşuyorum) çoğunlukla dizel jeneratörle sağlanıyor. bu enerjiyi tali panolara dağıtımı makine dairesinde veya kontrol odasında bulunan bir ana AC dağıtım ve kumanda panosundan yapılır. AC tüketiciler ise ana pompalar, hidrofor, havalandırma fanları, klima, mutfak cihazları, prizler vb. spesifik uygulamalar için de DC/AC inverterler kullanılıyor. örneğin gece tekne demirli iken dizel jeneratörleri çalıştırıp görültü olacağına depolanmış DC enerjisinden gerekli olan ekipmanlar (buzdolapları, müzik setleri vb.) beslenir.
DC sistemi ise ikiye ayrılır. dizel olan ana tahrik makinelerin ve jeneratörlerin startı için start grubu gereklidir. diğer servis kullanımı için servis grubu bulunur. bu servis akülerinden de aydınlatma (çoğu uygulamalarda aydınlatma DC olur), hidrofor, WC motorları, vinçler, ırgatlar, seyir cihazları vb. DC tüketiciler beslenir. bu DC enerjisi sistemlerin büyüklüğüne göre 12V veya 24V olabilir. teknede bulunan akü gruplarını şarj etmek için de otomatik redresörler kullanılıyor.
Bu tip deniz araçlarında birde alarm ve acil durum sistemi çok önemlidir. Yangın esnasında otomatik olarak susması gereken cihazlar (fanlar ve yakıt pompaları gibi), kapanması gereken hava alışları vb. cihazları için bir adet de Acil durum kumanda panosu bulunur. genellikle bu sistemler hep DC enerjisiyle çalışır. burada DC enerjisiniz tercih edilme sebebi ise sürekli el altında akülerde depolanmış olmasıdır. bazen kurallar çerçevesinde bu acil durum enerjisini karşılayabilmek için ayrı bir acil durum akü grubu bulunur. bir de daha spesifik uygulamalarda VHF tesizi için başka ayrı bir akü bulundurmak gerekir.
Alarmlar ise yine güvenli kullanım için ana makinelerin, jeneratörlerin ve önemli cihazların arıza alarmları kumanda odasından veya kaptan köşkünden izlenmektedir. yine sintine suyun yüksek seviye alarmı da izlenen önemli maddelerdendir. bunlar alarm sistemin temel maddeleri oulşturup çok daha kapsamlı alarm ve izeleme sistemleri de oluşturulabilir. örneğin alarm sistemine su geçirmez kapıların açık veya kapalı durumu ve buna benzer maddeleri de eklenebilir.
umarım bu bilgiler işinize yarar, atladığım şeyler de olabilir. bununla ilgili bir sorunuz olursa lütfen yazın bilgim dahilinde cevaplamaya çalışırım.
öncelikle çok teşekür ediyorum.
benim sunumda kullanacagım, gemideki elektrikle ilgili fotograflar aküler, yedek aküler, akü şarzer, emergency jenaratör,440v-24v panosu, üzerinde butonlar olan yüksek voltaj yazan pano, jenaratör alarm paneli, generatör yanında start için kullanılar aküler. bu resimlerle sizin anlattıgınız bilgiler yeterince uyuşuyor sanıyorum. tek sorun sizin yat-tekne olarak anlattınız, benim resimlerini bulundurdugum gemi ise 1974 yapımı 16000dwt lik bir bulk carrier(dökme yük gemisi) bu bilgiler ve resimler gerekli şekilde düzenlenirse çok uç şekilde uyuşmazlık gösterir mi acaba bunu merak ediyorum.
tekrar bilgiler için teşekür ediyorum