herkeze merhaba,
lütfen herkez doğruluğundan emin olduğu bilgiyi paylaşsın.
ben 9 senedir deniz taşıtların elektriğinde proje mühendisi olarak çalıştığıma göre bildiklerimden emin bir şekilde şu bilgileri paylaşabilirim sizinle:
bir kere elektrik sistemi geminin faaliyet göstereceği ülkeye göre istenilen standartta kurulur (440/250V'dan 208/115V'a kadar 50 yada 60 Hz.).
sonra nötürlü mü nötrsüz mü? nötürlü ise jeneratörlerin yıldız noktaları kullanılır. nötrsüz ise yıldız noktaları kullanılmaz yada jeneratörler zaten üçgen sargılı olur. bu durumda monofaze tüketiciler için 380/220V (bu değer 380/220VAC 50Hz. standart için) trafolar kullanılır. yani bu tüketicilere bir faz ve N yerine fazlar arası 220V olan 2 faz verilmiş oluyor.
Topraklama ise normal bildiğimiz topraklama yapıldıktan sonra ana toprak barası kablo ile teknenin altına monte edilen bakır alaşımlı levhaya bağlanır. (bu konu daha önce açıklandı)
Teknenin gövdesi (eğer iletken gövde) hiç bir zaman nötr, DC sistemde negatif iletken veya toprak amaçlı kullanılmaz.
Teknenin altına monte edilen kurşun tutyalar ise korizyonu önlemek içindir.
yosunların ve kekamozun oluşmasına engel olmak için de klasik yöntem olarak özel zehirli boya kullanılır.
konuya vakıf olan arkadaşların eleştiri ve katkılarını bekliyorum.