Generatör, alternatör ve dinamo nedir?

Otomobillerdeki dinamo kavramı eskiden kalma, çok eski araçlarda alternatör yerine dinamo kullanılıyordu. Günümüzde kullanılan araçlarda alternatör var, şarj dinamosu demek yanlış olacaktır. Hatta bende eski bir oto elektrik kitabı var, hem dinamo hem alternatörleri anlatıyor araçlardaki. Eski Willys jeep yada diğer amerikan araçlarında dinamoyla karşılaşılabilir.
Hayır, jeneratör genel bir kavram o yüzden çelişmiyor. Ancak 48 V dinamo yazsaydı yanlış olurdu diye düşünüyorum.

öyleyse, günümüz otomobillerinde alternatorün dahil olduğu yapıya ''DC generator'' diyebiliriz:

tahrik+alternator+doğrultmaç
veya
AC generator+doğrultmaç

eski willys jeep yada diğer amerikan araçlarında kullanılan dinamonun bağlı yapıya da ''DC generator'' diyebiliriz:

tahrik+dinamo
 
Topraklama ölçümü ister endüstriyel bir tesis ister bir ofis binası olsun her işletme için kritik bir öneme sahiptir.
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
öyleyse, günümüz otomobillerinde alternatorün dahil olduğu yapıya ''DC generator'' diyebiliriz:

tahrik+alternator+doğrultmaç
veya
AC generator+doğrultmaç

eski willys jeep yada diğer amerikan araçlarında kullanılan dinamonun bağlı yapıya da ''DC generator'' diyebiliriz:

tahrik+dinamo
Evet, bu söylediğiniz de mantıklı geldi bana. Orijinal birşey olsun derseniz "ceryan kuvvet tertibatı" diyelim.😁
 
Mini oto magnet motoru dinamosu da bu konuya giriyor.Mıknatıs bobin vb.basit fakat çok kullanım alanına giriyor...
Screenshot_20230913_114044_Amazon Shopping.jpg

Bu resimdeki
Maksimum Voltaj: <7,2V
Maksimum Akım: 28A
Direnç: 0,004
Vida Delikleri: 4 * M3
Ağırlık: 117 g
Tip: RC Parça
..... ............. ...........
Buzdolabı enerji farkı %70 yazmıştım.Bir arkadaş da bizde aynı eski model vardi aynı durum %64 fark oldu yazmış.Sahi mi ben bile düşündüm?!
 

Ekli dosyalar

  • Screenshot_20230913_114044_Amazon Shopping.jpg
    Screenshot_20230913_114044_Amazon Shopping.jpg
    138.9 KB · Görüntüleme: 1
Son düzenleme:
Mini oto nagnet motoru dinamosu da bu konuya giriyor.Mıknatıs bobin vb.basit fakat çok kullanım alanına giriyor...Ekli dosyayı görüntüle 101142
Bu resimdeki
Maksimum Voltaj: <7,2V
Maksimum Akım: 28A
Direnç: 0,004
Vida Delikleri: 4 * M3
Ağırlık: 117 g
Tip: RC Parça
Buzdolabı enerji farkı %70 yazmıştım.Bir arkadaş da bizde aynı eski model vardi aynı durum %64 fark oldu yazmış.Sahi mi ben bile düşündüm?!
ORHAN ustam buna nasıl elektrik veriliyor ? Sarı toprak herhalde . Diğerlerinden de + ve - mi veriyoruz ?
 
Dinamolar ve jeneratörler

Jeneratör veya generator (ING) tanımı daha çok alternatör (AC üreteci) için kullanılsa da bir dinamo için jeneratör tanımı pek kullanılmaz, direk olarak dinamo denilerek kullanılır.

Dinamo ve alternatörde 360 derecelik (bir tam devirde) dönüşte her iki elektrik makinesinin de sabit (stator) veya hareketli (rotor) sarımlarında AC elektrik oluşur. Her ikisinde de dairesel olan dönüşte elektrik üretimi AC olarak ortaktır.

Dinamoyu ayni yapıdaki alternatör gövde yapısından ayıran en bariz farkı ise fırça-kollektör yapılı olan komütasyon (AC>DC doğrultmalı) yapısında olmasıdır.

Dinamo dönerken hareketli sarımlarında oluşan AC'yi komitasyonla (fırça-kollektörle) DC'ye çevirir. DC uygulandığında da ayni fırça-kollektör komütasyon yapısıyla bu defa DC AC'ye evirtilip dönerken veya DC akımı alırken dönüştürülmüş olur. Yani dinamo dönüp üreteç olarak elektrik üretirken fırça-kollektörle köprü diyotlu doğrultucu, DC uygulanarak motor olarak dönerken de DC>AC invertör görevini fırça-kollektör komütasyon sistemiyle üstlenir. Motor ve üreteç (jeneratör) olarak dönerken köprü diyotlu doğrultucu ve DC>AC invertör olarak görev yapabilmiş olur. Ayni fırça-kollektör yapısı motor veya dinamo (üreteç) olarak çalışırken DC>AC ve DC>AC şeklinde farklı dönüştürücülere bu farklı amaç veya görevler için dönüşür.

Eğer ayni döner yapıda rotorda dönerken oluşan AC akım fırça-kollektörler yerine 2 adet bilezik-fırçayla dışarıya alınmış olsaydı bu yapı o zaman bir dinamo değil alternatöre dönüştürülmüş olurdu.

Ayni rotor ve statorlu gövde yapısında olmasına rağmen fırça-kollektör yerine bilezik-fırça ile AC olarak üretilmiş akımı aldığımızda ayni gövde yapısında olmasına rağmen bu farkla ayni dinamo yapısı bu defa bir alternatöre dönüşüyor.

Sabit stator ve dönen rotorla AC akımını üreten alternatörlere hiçbir zaman dinamo denilemez, çıkış akımı AC veya köprü diyotla doğrultulup DC' ye ikincil olarak dönüşebilse bile yine dinamo denilemez. (Yeni araçlarda şarj dinamosu değil araç alternatörü tanımı kullanılır. Çünkü alternatör gövde yapısının dinamoya dönebilme durumu bulunmayıp çıkış akımı 3 fazlı redresörle 2. bir işlemle AC'ye dönüşmüş olur.)

Bazı alternatörlerin tanıtım yazılarında söz konusu alternatörler için DC alternatör tanımlamasını kesinlikle kabul edemiyor, bunun nedeni olarak alternatörlerin asıl çıkış akım şeklinin kesin olarak AC olabilmesini ve bu çıkışın ancak bir doğrultucudan (ilk işlemle değil ikinci bir işlemle) geçip DC olsa bile alternatör tanımlamasının DC alternatör şeklinde yapılmasının yanlış bir tanımlama şekli olduğunu düşünüyor ve varsayıyorum. Çünkü AC akımı alternatör gövde yapısıyla üreten bir elektrik makinesi sadece alternatördür, DC alternatör tanımı çok yanlış olur. Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
dinamonun tahrik edilmesiyle elektrik üreten sisteme generator diyememe tutuculuğuna bi anlam veremiyorum. 1910 yılında adamlar elektrik motor tahrikli dinamo yapmış ve etiketine büyük puntolarla ''DC GENERATOR'' yazmış. şimdilerde alternator kullanımı daha çok tercih edilse de zamanında bunlardan ticari olarak bolca üretilmiş ve kullanılmış.

 
dinamonun tahrik edilmesiyle elektrik üreten sisteme generator diyememe tutuculuğuna bi anlam veremiyorum. 1910 yılında adamlar elektrik motor tahrikli dinamo yapmış ve etiketine büyük puntolarla ''DC GENERATOR'' yazmış. şimdilerde alternator kullanımı daha çok tercih edilse de zamanında bunlardan ticari olarak bolca üretilmiş ve kullanılmış.

Made in USA motora yazılmış.Bunlar harika şeyler yapıyor...
 
Jenerator kelimesini nerede, kimlerle iken telefuz ettiginiz cok onemli.

Enerji sektorunde jenerator dediginizde icten yanmali bir motora kuple edilmis elektromagnetik prensiple elektrik ureten AC uretec akla gelir.

Generator = Alternator + Icten yanmali motor

Eger bahse gecen duzenek DC gerilim uretiyorsa bu kez buna ayri bir isim vermek gerekir.
DC Generator denirse karmasa baslar. (Ureticiler diledigi isimi verebilir. Onemli olan bu konuda soz soylemeye yetkin uluslararasi bir kurulusun verecegi isimdir)

Mekanik enerjiyi elektromagnetik prensiplerle elektrige donusturen cihaza genel olarak generator denir. (Bu satirda artik mekaniki tahrik kaynagi isin icinde degil)

Generator DC gerilim uretiyorsa dinamo yada DC generator denir.
Generator AC gerilim uretiyorsa alternator denir. AC eki getirmediginizde dogrudan AC anlasilir.

Genellikle icten yanmali motorla tahrik edilen, AC elektrik uretecine generator denirken bu duzeneklere elektrojen de denir.

Generator kelimesi tek basina her zaman degisken sinyaller (yani AC) ureten duzenekler icin kullanilir. Anlami guclendirmek adina onune ek getirmek gerekir. AC, DC, sinyal, fonksiyon, akustik vs.

Sinyal jenaratoru, titresim frekansi ve genligi ayarlanabilir (genellikle sinusel) elektrik sinyalleri uretir.
Fonksiyon jenaratoru istenilen cok farkli dalga sekillerinde hatta DC sinyal uretir.
Akustik jenarotor adi ustunde ses titresimleri uretir.
 
Son düzenleme:

Forum istatistikleri

Konular
129,214
Mesajlar
924,295
Kullanıcılar
451,578
Son üye
Cavus34

Yeni konular

Geri
Üst