Köprü diyot

Selenoidin fotoğrafı var mı? Bağlantılarının gözüktüğü? Yada selenoidin bağlantılarını hangi noktalara yaptığınızı hatırlıyor musunuz?
 
Selenoidin fotoğrafı var mı? Bağlantılarının gözüktüğü? Yada selenoidin bağlantılarını hangi noktalara yaptığınızı hatırlıyor musunuz?
Fotoğraf yükleyeyim birazdan
 

Ekli dosyalar

  • IMG_20230923_153710.jpg
    IMG_20230923_153710.jpg
    143.6 KB · Görüntüleme: 22
  • IMG_20230923_153516.jpg
    IMG_20230923_153516.jpg
    128.7 KB · Görüntüleme: 22
Kablo çapı bukadar inceyken köprü diyot un yüksek akımdan yanacagini düşünmüyorum.bence köprü diyotlar sahte.ve diyotun bozulma sebepleri başka.baglanti hatası olabilir mi? Selenoid in baglantisinda hata olabilir mi o trafo başka bir parçaya bağlı ise o bağlı parça yanmaya sebep oluyor olabilir.selenoid akım çekecek yeri vidalı kafalar bir ucu bağlı diğer ucu boş gorunuyor
 
Kablo çapı bukadar inceyken köprü diyot un yüksek akımdan yanacagini düşünmüyorum.bence köprü diyotlar sahte.ve diyotun bozulma sebepleri başka.baglanti hatası olabilir mi? Selenoid in baglantisinda hata olabilir mi o trafo başka bir parçaya bağlı ise o bağlı parça yanmaya sebep oluyor olabilir.selenoid akım çekecek yeri vidalı kafalar bir ucu bağlı diğer ucu boş gorunuyor
usta kahverengi kablonun diğer kafaya mı bağlı olması lazım bunların bağlantısını bilmediğim için hiç dikkat etmedim
 
usta kahverengi kablonun diğer kafaya mı bağlı olması lazım bunların bağlantısını bilmediğim için hiç dikkat etmedim

Şu an bu selenoid çektiğinde kac amper cekiyor ve üzerinde kac volt dc var olcebilir misiniz?

Bu tür diyottan vazgeçip üzerinde daha az gerilim dusumu olan hızlı diyot ile dogrultma devresi kurmak faydalı olabilir. Belki çıkışa konacak kapasitor diyot arizalarini azaltacaktır.
 
Şu an bu selenoid çektiğinde kac amper cekiyor ve üzerinde kac volt dc var olcebilir misiniz?

Bu tür diyottan vazgeçip üzerinde daha az gerilim dusumu olan hızlı diyot ile dogrultma devresi kurmak faydalı olabilir. Belki çıkışa konacak kapasitor diyot arizalarini azaltacaktır.
Amperi ölçemem, selonoide giden dc voltu ölçmeye çalışırım onu başka motor tetikliyor diyot şuan bozuk,24 volt ac olanı ölçtüm 24 volt dc çıkış veriyor köprü diyotun çıkşından, buda muhtemelen 18 volt civarı dc verse selenoid 12 v ile çalışıyor tahminim, üzerinde etiket yok ben buna 12 volt 300w adaptör alsam olurmu acaba
 
Son düzenleme:
Olay biraz daha netleşti Motor vs derken 12V Marş Solenoidi olduğu ortaya çıktı.

@serkan_48 inde dediği gibi "sistemde buyuk hata var."
Yani dizayn hatası. Kullanılan solenoid türü yanlış, bu kadar yüksek akımlı bir sistem yanlış, Yangın tehlikesi vs...

Marş Sonenoidinin çalışma şekli:
1. Çekme ve Tutma olarak 2 bobin var. (+) uçları ortak
Çekme bobini 40 amperi 0.1 Saniye çekiyor , solenoid çekince çekme bobinin uçları kısa devre oluyor böylece çekme bobininden akım akmıyor.

Tutma bobini aynı anda aktif oluyor 10 amper çekiyor (siz kontak anahtarı ucuna voltaj verdiğiniz sürece.

Çekme bobini direnci 0.25ohm tutma bobini direnci 1.05ohm

Ekli dosyayı görüntüle 101379

2. Önce bağlantının kontrol edilmesi lazım, yani solenoid çekince Çekme Bobininin uçları kısa devre oluyormu onu muhakkak kontrol etmek lazım yoksa sürekli 40 amper akım çeker ve "köprünüz yanar"

3. Yapılabilecek 3 yol var:
a) Marş Solenoidi kontakları bozuk olabilir, daha kaliteli biri ile değiştirmek

b). Hata tekrarlanırsa (ki bu rahatlıkla olur) seri direnç takmak, ancak (+) oçları ortak olduğu için 0.1ohm 50watt direnç seri olarak bağlanır ve solenoid çekmezse paralel bağlanarak değer azaltılabilir.

c) Daha gelişmiş , ilk an akımlarını sağlayacak yöntem kullanmak. Bunun için besleme trafosunu DC12V verecek şekşilde , köprü çıkışına büyük kondansatör (Farad cinsinden) koyarak yüksek (ilk anki) akım için
sistemi uygun hale getirmek.

Daha başka çözüm yolları bulunabilir. Ancak bu, temelde "kötü tasarım" olarak karşınızda durur !

Ekli dosyayı görüntüle 101380
Üstad çok güzel anlatmis çok net bilgi ve döküman var.aklima takılan kalın vidalardan biri neden boş
 
Son düzenleme:
Fotoğraf yükleyeyim birazdan
Tamam, şimdi bütün mesele anlaşıldı.

Bağlantılardan birini çekici bobinin girişine (küçük fastonlu terminal), diğerini çıkışına (büyük bakır vidalı terminal) bağlamış. Normalde o vidalı terminalde marş motoruna giden bakır atkı olur (çekici bobin aradan çıktıktan sonra marş akımını taşır, marş motoru volana oturana kadar çekici bobinin çektiği akımı marş motoru üzerinden şaseye aktarır).

Bağlantının yapıldığı bobin sargısının direnci düşüktür ki @AG Mehmet mesajında bu direncin yaklaşık değerini 0,25 ohm olarak belirtmiş. Aslında bu direnç değeri son derece düşük, normalde doğrultma işleminden sonra kondansatör kullanıldıysa gerilim bir miktar yükselir, bu da bobine enerji verildiği anda 70 Amperden yüksek akım çekileceği anlamına gelir. Tabi pratikte bu kadar akım çekilemiyor, hem trafo sargısının sekonder kısmının omik direnci, hem trafonun manyetik devresinin aktarım kabiliyeti, ara bağlantıları yaptığınız kablonun takribi 1 mm2 kesitinde olması hem de diğer bağlantılar ve ara elemanlar akım değerini oldukça azaltıyor. Tahminimce o kablolar daha kalın olsa, trafonun sekonderi, kablolar veya selenoidin kendisi zarar görürdü yada varsa sigortası atardı.

Bu sistemde gözden kaçan bir sakınca daha var. Marş selenoidlerinin tutucu bobini fastonlu terminalle şase arasındadır. Yani bobinin bir ucu selenoidin gövdesidir. Siz selenoide enerji verdiğinizde gerilim tutucu bobin üzerinden bobinin gövdesine oradan da makinenin gövdesine verilmekte. Bu husus başka elektriksel problemlere yol açabilir.

Sonuç itibariyle, yapmak istediğiniz şeyi tam olarak yazarsanız forumdaki üyeler de size daha yardımcı olabilir.
 
Simdi bu tür selenoidleri biraz internette inceledim. Bu sistemin kurulumunda hata var.

Şöyle ki,

Sayın @AG Mehmet 'in aşağıdaki mesajında sema paylasti.
Konu içindeki mesaj 'Köprü diyot' https://www.kontrolkalemi.com/forum/konu/köprü-diyot.151245/post-995449

Bu mesajdaki semadan Bu motora ait kısmı asagida alıntıladim.

Screenshot_20230924-211802_Chrome.jpg


Buradaki sorun şu. Bu tür selenoidlerde Mehmet beyinde söylediği gibi bir tutma birde çekme bobinleei mevcut. Orjinal sistemde çekme selenoidi marş motoru üzerinden devresini tamamlıyor. Ana kalın civatali bağlantı kısmındaki kontak kapattığında akuden 12 volt + besleme geldiğinde çekme bobini devre dışı kalıyor. Çünkü bobinin iki ucunda + 12 volt oluyor. Çekme bobini devre dışı kalinca tutma bobini devrede kaliyor.

Tutma bobininin gücü yeter ise çekme bobinini devre dışı bırakın. Sadece tutma bobini ile deneme yapın. Bu selenoidde anladığım kadarıyla tutma bobininin negatif ucu sasesine bagli. Resimde görünen kalın civataya bagli uc trafodan gelen gnd eksi ucu ise sökün ve selenoidin sasesine uygun şekilde bağlayın. Sonra sistemi devreye alıp selenoidin istediğiniz şekilde çalışıp çalışmadığını görün.

Yeterli gelmez ise bu sistemi çekme ve tutma devreye girip çekmeyi ayıran bir sistemle modifiye etmeniz gerekli.

Aslında konu ilk basta söylediğim gibi selenoidin çektiği akımı olcebilseniz bir çok soru cevaplayacak.

Kolay gelsin.
 

Forum istatistikleri

Konular
130,168
Mesajlar
933,946
Kullanıcılar
453,296
Son üye
UFUK ATAGÜN

Yeni konular

Geri
Üst