Kompanzasyonda farklı tanım ?

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
90 derece faz farkı saf endüktif ve saf kapasitif devrelerde oluşur bu nedenle saf endüktif ve saf kapasitif devrede aktif güç reel güç sıfır çıkar. Gerçekte saf endüktif ve saf kapasitif yük yoktur. Endüktif reaktifi ve kapasitif reaktifi oluşturan faz açısı yani cosfi değeridir. +Pozitif güç aktif güçtür.

Akım ile gerilimin anlık değerlerinin çarpılarak bulunduğu eğri görünür güç eğrisidir şu gavurların apparent power dediği güç. Direnç tipi yükte +pozitif kısım hem apparent power yani görünür güç hemde aktif gücü belirtir çünkü bu güçler rezistif devrede birbirine eşittir P=S (Saf ohmik devrede uygulamada yoktur,ısıtıcı dirençler dahi minimal değerde endüktif enerji çekerler.
akımla gerilim arasında 90 derece fark uygulamada oluşmama nedeni budur saf kapasitif ve saf endüktif yoktur. Saf rezistif yükte olmadığından sırf aktif güç çeken yük yoktur, olmaz.
Tekrar ediyorum eğrilerdeki U ve I anlık değerlerinin çarpımı sonucu oluşan görünür güç eğrisidir.
Cosfi azaldıkça (Arccosfi) faz farkı açısı artar ve negatif alternanslı(açık gri) bölge büyür çünkü reaktif güç görünür gücün vektörel bileşenlerinden birisidir Q=Sxsinfi , Q=UxIxsinfi
Aktif güçte orta eğrideki pozitif alternanslı(koyu gri) kısımda azalma olur çünkü aktif güç görünür gücün vektörel bileşenlerinden birisidir P=Sxcosfi , P=UxIxcosfi
Özetle Görünür güç (S) büyüklüğünün bir vektörel bileşeni (P)aktif güç diğer vektörel bileşeni (Q) reaktif güçtür. Paylaşımı belirleyen faz farkıdır oda yüklerimizin üzerinde belirtilen cosfi değeridir, cosfi düşerse açı büyür, faz farkı artar açık gri alan artar reaktif güç artar.
Eğrilerin,vektörlerin,formüllerin birlikte bir bütün olarak izahat şeklide budur.
 
Son düzenleme:
merhaba. Kompanzasyon tanımlarına bakıyorum..2 farklı acıklama goruyorum.. bir tanesi idealde faz farkı olmaz.. endüktif oldugunda kapasıtıf eklemek ıcın kondansatorlerle faz farkını kapamak.. ikinciside reaktıf enerjıyı manyetık alan için lazım.. çekildiği zaman şebekeye geri yollanıyor ve tekrar çekiliyor.. kondansatörler şebekeden reaktif cekilmemesi için gerekli olan reaktifi veriyor.. Hangisi dogru ? Kompanzasyon tam olarak nedir link yollamadan kendi cümlenizle açıklayacak yardımsever var mı?

İkisi birbirlerinden farklı tanımlar değil; sadece ikisini birbiriyle birleştirememişsiniz.

Üretimde, iletimde ve de dağıtımda sorumlu olan bir kişi için, farz farkı olmaması; tüketicininse, her yük girişince olabildiğince faz farkının olmaması en uygun durumdur. Ne gibi durumlarla: Daha fazla enerji üretimi yapılmaması, daha fazla enerji iletimi ve dağıtımı yapılmaması, daha fazla kayıp oluşmaması, daha büyük değerli ekipmanlar kullanımaması veyahut da ekipmanların daha hızlı tahrip olmaması ve de benzeri durumlara karşı ve de ayrıca tüketiciye verecekleri enerjinin kalite sorununun da olmaması, yani tüketici yüklerinde olumsuz sonuçlar oluşmaması gibi durumlar için, mümkün olduğunca faz farkının az olması gereklidir. Tüketicinin de; özellikle hassas veya genel olarak hassasiyete sebep olacak yüklerin daha fazla sıkıntı oluşturmaması için, mümkün olabileceği kadar her ayrı yük veya yük grubu girişine kadar faz farkını sıfır veya sıfıra yakın olacak şekilde koruyabilmesi önemlidir, arzu edilen bir durumdur.

Nasıl Elektrik enerjisinin sinüsoidal şekilde iletilmesi en istenilen durumdur; ama DC akıma ihtiyaç duyan yüklerin, AC kaynaktan, DC akım çekmesiyle harmonikler tüketici ve de şebekede söz konusu oluyor, burada da durum benzerdir. Yük için DC akımın gerekliliği, bunun şebeke için de en istenilen durum olduğu anlamına gelmez.

Aktif veya reaktif enerji, evet, yük karakteristiğinin bir sonucudur, aynen harmonikler veya diğer enerji kalitesi sorunları gibi; ama aynı şekilde, başka yüklerden kaynaklanan bu karakteristikteki güç, diğer yüklere de giriş yapar. Yani, bir motora kapasitif karakteristikli enerji girişi gerçekleşebilir, sonuş olarak da ya daha düşük kapasitif karakeristikli, ya tamamen aktif, ya da endüktif karakter çıkışıyla sonuçlanır.
 
Akım ile gerilimin anlık değerlerinin çarpılarak bulunduğu eğri görünür güç eğrisidir şu gavurların apparent power dediği güç.

Apparent power evet görünür güçtür.Ancak görünür güç zamanın bir fonksiyonu değildir. Vektörel bir büyüklüktür. S= P + jQ yada S=P-jQ'dur. Akım ve gerilimin RMS değerlerinin çarpımı görünür güçtür. S=U*I'...

Akım ile gerilimin anlık değerlerinin çarpımı instantaneous power(türkçe karşılığı anlık güç) olup, zamana bağlı olarak büyüklüğü değişir.

Anlık güç ile görünür gücü karıştırmışsınız.

Direnç tipi yükte +pozitif kısım hem apparent power yani görünür güç hemde aktif gücü belirtir çünkü bu güçler rezistif devrede birbirine eşittir

Direnç tipi yükteki pozitif kısım gücün hep şebekeden çekildiği anlamına gelir. Yani direnç çektiği akım nedeniyle enerji harcıyor ve kaynağı tüketiyor.

Tekrar ediyorum eğrilerdeki U ve I anlık değerlerinin çarpımı sonucu oluşan görünür güç eğrisidir.

Görünür güç vektörel bir büyüklüktür. U ve I'nın anlık değerlerinin çarpımı sonucu oluşan eğri anlık güç eğrisidir.

Anlık güç eğrisinde X ekseninin üstünde kalan bölüm gücün şebekeden çekildiği, altında kalan bölüm ise gücün şebekeye geri yollandığı anlamına gelmektedir.

Özetle Görünür güç (S) büyüklüğünün bir vektörel bileşeni (P)aktif güç diğer vektörel bileşeni (Q) reaktif güçtür.

Sizde zaten bu büyüklüklerin vektörel olduğunu ifade ediyorsunuz. Zaten hesaplarda kullandığımız şeyler bu büyüklükler olduğu için sizde bu hesapları gayet iyi yapıyor ve anlıyorsunuz. Bu durumu da mesajlarımda çok kez ifade ettim.

Sizin kabullenmekte zorlandığınız kısım şudur. Anlık güç eğrisinin x ekseninin altında kalan bölümünün, şebekeye verilen güç anlamına gelmesi...

Siz o kısma reaktif güç diyorsunuz. O kısmın adı reaktif güç değildir. O kısım bobin ve kondansatörün depoladıkları enerjiyi şebekeye geri verdikleri anlamına gelmektedir.

Pozitif kısımda depolanan enerji ile negatif kısımda şebekeye verilen enerjinin ortalamasının sıfır olması nedeniyle de bu enerjiye reaktif güç diyoruz. Yukarıda paylaştığınız resimde, 3 gücüde aynı anda gösteren eğrilerden(anlık reaktif güç eğrisi) birinde bu durum gayet net görünmektedir.
 
Son düzenleme:
Siz baştan beri reaktif güç ve reaktif enerji tanımına karşısınız bunu kabullenmiyorsunuz. Bende size diyorum ki sahada ölçü aletleriyle ölçüm yaparsanız reaktif güç değerlerini gözlemlemiş olursunuz. Yükte hat boyunca, kompanzasyon ana şalteri kısmında ve ana hattaki değerleri ölçüp kaydederseniz durumu daha iyi idrak edeceğinize eminim.
 
Bende size diyorum ki sahada ölçü aletleriyle ölçüm yaparsanız reaktif güç değerlerini gözlemlemiş olursunuz.

Bende diyorum ki evet ben o değerleri gözlemledim ve gözlemim ve araştırmam sonucunda neyin ne anlama geldiğini anladım. Daha önce olayı(kompanzasyonu) sizin gibi vektör düzeyinde anlıyorken, şimdi devrede meydana gelen fiziksel olay açısından da anlıyorum yada anladığımı düşünüyorum.

Olur da reaktif enerji nedir ve ne anlama gelmektedir diye öğrenmek isteyen biri de varsa, bu mesajlaşmaları okusun, ingilizce kaynakları okusun. Bobin ve kondansatörün AC şebekede dolması ve boşalması olayını okusun. Anlık güç eğrisine bakıp, x ekseninin üstünde kalan pozitif kısmın ne anlama geldiğini okusun, x ekseninin altında kalan kısmın ne anlama geldiğini okusun. Vektör, anlık değer vs. okusun ve yorumlasın.

Benim bu okumalardan elde ettiğim sonuç, reaktif enerjinin şebeke içerisinde gerçekleşen bir enerji dolması-boşalması olayı olduğudur. Bir alış-veriş olayıdır ve bu şebekede gerçekleşen alış-veriş ise bizim hiç bir işimize yaramamaktadır.

Bu işimize yaramayan alış-veriş ise hatlarda gerilim düşümü, güç kayıpları, yüksek boyutlu eleman seçimi vs. gibi olumsuz etkilere sebep olmaktadır. Bu olumsuz etkiyi yok etmek için,

Enerji Alış-veriş zamanları anlık olarak farklı olan 2 eleman kullanılmakta ve enerji alış-verişi şebeke ile gerçekleşeceğine, bu iki eleman arasında gerçekleşmektedir. Aralarında yaptıkları alış-veriş enerji alış-verişidir.
 
Son düzenleme:
Büyük bir çoğunlukla aynı şeyleri söylüyor olmamıza rağmen "bakış açısı" farklılığından dolayı netice olarak farklı ifadeler kullanmış oluyoruz.
Ben diyorum ki; Endüktif reaktif güç, sargılı cihazların yani endüktif yüklerin oluşturduğu bir sonuçtur bu faz farkının yükün ohmik direnci ile endüktansı dolayısıyla endüktif reaktansına bağlıdır. Yük tarafından oluşturulan faz farkı neticesi oluşan endüktif reaktif güç kompanze edilmez ise diğer yüklerinde etkisiyle dağıtım ve iletim hatlarında taaa baraja kadar süren gerilim düşümünün ve ısıl kayıpların artmasına sebep olan bir güçtür ve enerjidir.
Kompanzasyon yaparak endüktif reaktif güç ve enerjinin olumsuz etkilerini ana panoda set çekmiş engellemiş oluyoruz bunuda birbirlerinin etkilerini yok eden iki vektörün aynı güç değerinde seçilmesiyle sağlıyoruz yani anlık olarak 50kVAr endüktif reaktif güç çekildiğini algılayan röle (Bunu akım trafolarından aldığı akım ve direk bağlantıyla aldığı gerilim bilgisiyle sağlıyor.) devreye aynı güç değerinde kondansatör sokuyor. Dolayısıyla ana hatta çekilen gücü reaktif enerjiden arındırmış oluyor.
Endüktif reaktif gücün, enerjinin yukarıda bahsettiğim olumsuz etkilerini yine motor besleme hattı boyunca görmekteyiz. Motorun yanına kondansatör bağlayarak münferit kompanzasyon yapma nedenimizde motorun çektiği endüktif reaktif gücün hemen motorun yanında yok edilmesi dolayısıyle endüktif reaktif gücün besleme kablosu üzerindeki ilave gerilim düşümü ve ısıl kayıplarının yok edilmesidir. Otomatik kompanzasyon sistemindeki kondansatörlerin yüke kadar bir kapasitif etkisi olmuş olsaydı münferit kompanzasyon diye bir tanımlamaya bir ihtiyaca gerek kalmayacaktı.
 
Son düzenleme:
Otomatik kompanzasyon sistemindeki kondansatörlerin yüke kadar bir kapasitif etkisi olmuş olsaydı

Nüans işte burada. Kondansatörün motora yaptığı etki, motor hattının cosfisini değiştiren bir etki değil. Kondansatörün etkisini anlamanız için şu soruyu bir daha sormam gerekiyor.

Anlık güç eğrisinde x ekseninin altında kalan alan enerjinin şebekeye gittiği anlamına gelir. Doğru mu? yanlış mı?
 
Nüans işte burada. Kondansatörün motora yaptığı etki, motor hattının cosfisini değiştiren bir etki değil. Kondansatörün etkisini anlamanız için şu soruyu bir daha sormam gerekiyor.

Anlık güç eğrisinde x ekseninin altında kalan alan enerjinin şebekeye gittiği anlamına gelir. Doğru mu? yanlış mı?

Kondansatörün motor yada yük üzerine en ufak bir etkisi dahi söz konusu değildir. Bunun en büyük ispatı motor hattındaki cosfi,fi,endüktif reaktif güç değerlerinin ana barada kondansatör varken de yokken de değişmemesidir anlık değişimi gösteren osilaskopla da bunu net birşekilde görebilirsiniz.
Münferit kompanzasyon yaparsanız motor hattının beslemesinin cosfisinin 1'e yaklaşdığını görürsünüz bu durumda bırakın şebekeyi, yükten ana panoya giden besleme hattında bir endüktif reaktif güç göremezsiniz bunu ölçüm yaptığınızda görürsünüz.
Faz farkını oluşturan yükün ohmik direnci ve endüktif reaktansıdır. Ohmik direnç ile endüktif reaktansın vektörel bileşeni empedansdır. Cosfi değeri P/S aynı zamanda da R/Z 'dir yani ohmik direnç ile empedans arasındaki açıdır.
Açık giri alan olarak belirttiğim reaktif güç kompanzasyon yapılmaz ise baraja kadar gider. Biz kompanzasyon yaparak açık giri alanı yok etmiş oluyoruz. Tam kompanzasyon yapılan sistemdeki güç eğrisinde açık giri alan veya x ekseni altında kalan bir alan göremezsiniz (teoride göremezsiniz pratikte de ihmal edilecek kadar minik değerdedir.)
 
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

Forum istatistikleri

Konular
129,835
Mesajlar
930,604
Kullanıcılar
452,663
Son üye
Yılmaz Çetiner

Yeni konular

Geri
Üst