TAM DALGA DOĞRULTMA DEVRESİNE REGÜLE NASIL EKLENİR

Çıkışta doğrultulduktan sonra dc voltaj okuyabilirsiniz. Ac çıkış olçemezsiniz.
Eyvallah yakışıklı ustam. Film artisti gibi poz vermişsin. Son halini bana göndermedin unuttum sanma sakın.
 
Merhaba.Profilinde sen de az yakışıklı değilsin, sn.Öğretmen27 (Doğan) Hocam,kedigilleri çok sevdiğimi daha önce açıkça da söylemiştim değil mi ? :)

Elimizde sn.toyer'in de belirttiği gibi osiloskop gibi pahalı bir oyuncağımız olmaz da, LCR gibi orta derecede bir oyuncağımız varsa, bununla bobinin röntgenini yani sarımlarının tur halini,yani giriş (Primer) veya çıkış (sekonder) bobini olup olmadıklarını içini açmadan böylece ölçmüş oluruz.Bunun asıl nedeni de aslında şöyledir;

Elinizdeki sıradan bir avometrenin omaj ölçümüyle bu flyback (smps) trafosu, nereden (hangi sarımdan) tam ölçülürse ölçülsün hep sabit bir omaj değerini okutur bize,örneğin 0.1 ohm gibi, sabit değerdedir.Yani bu düz omaj bu okumasıyla,çok yüksek frekansta çalışan bu özel flyback trafosunu açmadan, girişte örneğin 9 tur,çıkışta 3 tur birinde,diğerinde 4 tur,bir diğerinde 5 tur gibi gerçek bobin empedans değerini ölçen bu LCR metre dışında da pek anlayamayız,çünkü sıradan ohm ölçer bir avometre hep ayni değerleri bize okutur.Yani burada işin asıl esprisi buradadır.Kolay gelsin.Hayırlı akşamlar.
 
Bildiğim kadarıyla LCR aynı zamanda devre üzerinde kutuplu kond. tam olarak da ölçüp arızalı olup olmadığını tespit ediyor.
 
Merhaba.Sn.Öğretmen27 Hocam,yüksek frekanslardaki flyback trafosundan direk yapılan bu ölçümlerde neden sapmalar (Hatalar) olabilir,ona bir cevap da vereyim isterseniz.

Bildiğimiz gibi sıradan avometrelerde ac ile şebeke veya trafo sarımı ölçümünde normal diyotlar kullanılır.Bunlar ac'den dc'ye doğrultmayı 50-60 hz. yani şebeke frekansıyla ölçüp sonucu buna göre değerlendirecek şekliyle kalibrelidir.Bu normal diyotlar çok yüksek frekanslardaki hıza kolay kolay doğrutltma sırasında yetişemez,geride kalır,solar sitemde de regülatör ile akü arasında bu hızlı (Şoki) diyotlar bu hassasiyetleri (Özel karekteristikleri) nedeniyle de3 kullanılırlar.

Oysa yüksek frekans çıkışlarındaki doğrultmada normal diyotlar yerine hızlı bariyer (Şoki) diyotlar kullanılır,ancak bunların iç elektronik yapısı,bu yüksek frekanslardaki ac'yi randımanlı olarak dc'ye çevirebilir.Ölçümde avometrenin ac kademesiyle bu flyback trafoların ac kısmında hatalı değer alınabilmesi bu yüzdendir.Hızlı diyottan sonra avometreyle dc ölçümde ise böyle bir sorun hiç yoktur,bu dc değeri bir sapma olmadan bu noktadan kolaylıkla da ölçülebilir,sn.Serkan_48 'in de açıkça belirtebildiği gibi.

Örneğin çok eskiden kesintide kullanılan ve 26 kHz.de çalışan 20 watt.lık akülü flüoresan balastlarında, bir tv tamircisi,bu flüoresandan önce bu çıkışı avometreyle ölçerek 80 volt ac'yi tam ölçebildiğini bana özellikle de bildirmişti.Aslında bence bu flüoresanın startersiz yanabilmesi için daha fazla ac değerinin de olması gerekirdi.Balastlı-starterli klasik tiptekilerde bu starter açıldığında o anda 300-350 volt dc.,bu ısınmış,sıcak flamanlar arasından atlar,ama 26 kHZ. ile çalışanlarında sıcak flaman ısıtması yoktur,yüksek frekansın atlama enerjisiyle bu flamanlar o anda ısınır ve yeterli ac voltajıyla (26 kHZ'de) bu flüoresan o anda yanar,çok iyi bildiğimiz gibi.Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
Bildiğim kadarıyla LCR aynı zamanda devre üzerinde kutuplu kond. tam olarak da ölçüp arızalı olup olmadığını tespit ediyor.

Evet sn.Öğretmen27 Hocam,LCR metrelerde L indüktans (Bobinin henry değeri) C kondansatör (Kutuplu,kutupsuz olarak farad değeri) R de de omajı ohm cinsinden 3 ayrı fonksiyon dahilinde tam ölçebilir.(Kısaltmasındaki bu ifadeleri ile birlikte) Kondansatörün kapasite kaybı veya üzerindeki değeriyle uyuşup ayni kapasiteyi,bu ölçümlerde tam olarak verip vermediği LCR metre ile veya kapasitemetrelerle ölçülebilir.Kutuplu veya kutupsuz her ikisindeki kapasite kaybını bu her 2 cihazla tespit etmek mümkündür.Kolay gelsin.
 

Forum istatistikleri

Konular
130,324
Mesajlar
935,775
Kullanıcılar
453,610
Son üye
wilbeckin

Yeni konular

Geri
Üst