mehmet95
Üye
- Katılım
- 21 Kas 2006
- Mesajlar
- 173
- Puanları
- 1
- Yaş
- 40
moner69'ın aşırı kapasitif durumda (aktif yük çok az iken) sayacın reaktif yazmasına google group'ta şöyle bir cevap verilmiş ;
groups.google.com/group/kompanzasyon/browse_thread/thread/3f184f4682ee1b4a/a196d42d3fd1c47c#a196d42d3fd1c47c
Bunu size şu şekilde açıklamaya çalışayım.Şimdi elimize bir kağıt ile kalem alalım ve kağıtımızın tam ortasına bir artı çizelim yani X-Y kordinatı sağ üst 1 numara ( 1.bölge ) diyelim endüktif ; sağ alt 2 numara (2.bölge) diyelim kapasitif ; sol alt 3 numara (3.bölge) diyelim indüktif ; sol üst 4 numara (4.bölge) diyelim kapasitif bu şekilde kağıdımıza çizdikten sonra 1 ile 3 endüktif , 2ile 4 kapasitif bölgedir.Koordinat merkezinden sağa yukarı doğru bir çizgi çekelim bu çizginin sağa doğru olan istikamet ile yaptığı açı Fi açısıdır.Aktif gücümüzüde +x ekseni olarak düşünelim.Bu çizmiş olduğumuz yük standart bir motor yüküdür.Şimdi bu çizdiğimiz kısa çizgi tamamen 1. bölgededir.Şimdi orjin noktasından yani artının tam ortasından aşağıya doğru bir çizgi çekelim bu da sistem kapasiteye çektiği zaman oluşan yüktür.Dikkat edilirse 2. ve 3. bölgenin ortasındadır.Kapasite elektrikte öyle bir karakteristik özellik gösterir ki 3. bölgeye taşabilir ama çok az bir şekilde eğer sisteme bir motor girerse sistem kapasite çekecektir çektiği zaman bunun bileşkesi 1. ve 2. bölgede olur.Neden mi aktif güç bizim bu
bölgede yani 1 ile 2. bölge arasında kalmamızı sağlar.Bileşke ne olur derseniz iyi bir kompanzasyon olmuş olur pekala düşük akımda yani aktif gücümüz var ama çok düşük veya yok diyelim aktif güç olamayınca reaktif güç yani indüktif güçde oluşmayacaktır şimdi ilk çizdiğimiz yükde olmadığını farz edelim yani yanlızca sabit kapasite bağladınız devrenize bu sistemin bileşkesi de ister istemez 2.bölgeden yani kapasiteden kurtulup 3. bölgeye yani endüktif bölgesine sapıyor çünkü bileşkenin sayesinde 1. ve 2. bölgede kalıyordu bütün olay bundan ibaret açıklayabildiysem ne mutlu bana önemli olan yönlerin bileşkedir.Yani buradan çıkan sonuç şu Alçak Gerilimde sabit kondansatör koyarsak ve firmada akşamları çalışan hiç bir elektrikli cihaz kalmaz ise başımıza
gelecek olan olay aktiften daha fazla reaktif güç bedeli yazıp sistemin cezaya girmesidir.Hatta bazen aşırı olabiliyor sizin oraya sabit taktığınız kondansatör yükünün miktarı ile doğru orantılı olarakta ceza miktarı artıyor.Fakat Orta Gerilimde sabit kondansatör sistemem kurmamız zorunludur çünkü trafomuz
çıkışında eğer bir sistem çalışmaz ise sürekli trafonun içerisinden yani bobinlerinden geçen akım indüktif yaratıp cezaya girmemize sebep olacaktır bununda önlemi çok basit sistemin yani Orta Gerilim Trafosunun kondansatör ihtiyacının %3'ü kadar sabit kondansatör sisteme ilave ederek bu sorunda aşılacaktır.
Örnek Şekil :
+Y
I
4.bölge I 1.bölge
I
-X<---------------------------------->+X
I
3.bölge I 2.bölge
I
-Y
Saygılarımla...
İsmail Ufuk KARATEKELİ
KAEL Mühendislik İstanbul Bölge Sorumlusu
groups.google.com/group/kompanzasyon/browse_thread/thread/3f184f4682ee1b4a/a196d42d3fd1c47c#a196d42d3fd1c47c
Bunu size şu şekilde açıklamaya çalışayım.Şimdi elimize bir kağıt ile kalem alalım ve kağıtımızın tam ortasına bir artı çizelim yani X-Y kordinatı sağ üst 1 numara ( 1.bölge ) diyelim endüktif ; sağ alt 2 numara (2.bölge) diyelim kapasitif ; sol alt 3 numara (3.bölge) diyelim indüktif ; sol üst 4 numara (4.bölge) diyelim kapasitif bu şekilde kağıdımıza çizdikten sonra 1 ile 3 endüktif , 2ile 4 kapasitif bölgedir.Koordinat merkezinden sağa yukarı doğru bir çizgi çekelim bu çizginin sağa doğru olan istikamet ile yaptığı açı Fi açısıdır.Aktif gücümüzüde +x ekseni olarak düşünelim.Bu çizmiş olduğumuz yük standart bir motor yüküdür.Şimdi bu çizdiğimiz kısa çizgi tamamen 1. bölgededir.Şimdi orjin noktasından yani artının tam ortasından aşağıya doğru bir çizgi çekelim bu da sistem kapasiteye çektiği zaman oluşan yüktür.Dikkat edilirse 2. ve 3. bölgenin ortasındadır.Kapasite elektrikte öyle bir karakteristik özellik gösterir ki 3. bölgeye taşabilir ama çok az bir şekilde eğer sisteme bir motor girerse sistem kapasite çekecektir çektiği zaman bunun bileşkesi 1. ve 2. bölgede olur.Neden mi aktif güç bizim bu
bölgede yani 1 ile 2. bölge arasında kalmamızı sağlar.Bileşke ne olur derseniz iyi bir kompanzasyon olmuş olur pekala düşük akımda yani aktif gücümüz var ama çok düşük veya yok diyelim aktif güç olamayınca reaktif güç yani indüktif güçde oluşmayacaktır şimdi ilk çizdiğimiz yükde olmadığını farz edelim yani yanlızca sabit kapasite bağladınız devrenize bu sistemin bileşkesi de ister istemez 2.bölgeden yani kapasiteden kurtulup 3. bölgeye yani endüktif bölgesine sapıyor çünkü bileşkenin sayesinde 1. ve 2. bölgede kalıyordu bütün olay bundan ibaret açıklayabildiysem ne mutlu bana önemli olan yönlerin bileşkedir.Yani buradan çıkan sonuç şu Alçak Gerilimde sabit kondansatör koyarsak ve firmada akşamları çalışan hiç bir elektrikli cihaz kalmaz ise başımıza
gelecek olan olay aktiften daha fazla reaktif güç bedeli yazıp sistemin cezaya girmesidir.Hatta bazen aşırı olabiliyor sizin oraya sabit taktığınız kondansatör yükünün miktarı ile doğru orantılı olarakta ceza miktarı artıyor.Fakat Orta Gerilimde sabit kondansatör sistemem kurmamız zorunludur çünkü trafomuz
çıkışında eğer bir sistem çalışmaz ise sürekli trafonun içerisinden yani bobinlerinden geçen akım indüktif yaratıp cezaya girmemize sebep olacaktır bununda önlemi çok basit sistemin yani Orta Gerilim Trafosunun kondansatör ihtiyacının %3'ü kadar sabit kondansatör sisteme ilave ederek bu sorunda aşılacaktır.
Örnek Şekil :
+Y
I
4.bölge I 1.bölge
I
-X<---------------------------------->+X
I
3.bölge I 2.bölge
I
-Y
Saygılarımla...
İsmail Ufuk KARATEKELİ
KAEL Mühendislik İstanbul Bölge Sorumlusu