6 sene aradan sonra gecikmiş bir cevap olabilir ama bende başka birşeyi araştırırken konuyu gördüm...
Bazı arkadaşların dediği gibi aslında işi formüle ederek direkt olarak frekans konvertörü/invertörü ile motorun hızını atıyorum 1500d/d'dan 1000d/d'ya çekip tasarruf etmek KISMEN mümkündür KISMEN değildir.
Bunu çok kısa ve tecrübeyle sabit olarak açıklamak gerekirse;
bir motor yüke maruz kalmadan tam kapasite çalışıyor olsaydı ve bu durumda hızını düşürmek isteseydik EVET-TASARRUF EDİLEBİLİRdi ve hemde ciddi miktarlarda olurdu.
Ama motor yüklüyse, (ki yüksüz boşta çalışan motor olmaz
),
hız motorun sürücü desteği ile dönüş performansını yada momentini kaybetmeyecek noktaya kadar düşürebilir ve tasarruf edebilirsiniz. Aksi takdirde sürücü optimum momentin altındaki bir devirle çalışmaya zorlanırsa bu sefer torkunu kaybetmemek ve bağlı elemanları hareket ettirebilmek için şebekeden çektiği akım artacaktır.
Biz çeşitli motorlarla tamamen sürücülü olarak sabit devirlerde çalışıyoruz ve bunu sadece kalkış demerajının önüne geçmek ve aynı zamanda UPSlerden kalkış anında geçen aşırı akımı engellemek için kullanıyoruz.
Yani kısacası bu işi biraz deneme yanılma ile görebilirsiniz, kağıt üzerindeki rakamlar kolay kolay tutmaz.
Bazı yükler sürücülü motorun milindeki kasnağı büyüterek(tabi çalışma şeklinize göre değişir) düşük frekanslarda çok rahat çalıştırılarak devirden kazançla tasarruf edilebilirken, bazı yüklerde motor miline bağlı kasnağı küçülterek 50hzden daha yüksek frekanslar yardımıyla hareket ettirilebiliyor ve kazanç sağlıyor.
Daha net bir ifadeyle, durum fazlasıyla YÜK ve bu yükü çevirebilmek için gereken optimum momenti yakalayabilecek frekans değeri ile alakalıdır diyebilirim. Azıda zarar çoğuda zarar olan bir yapı bence.
Eksik yada yanlış birşey varsa arkadaşlarımdan düzeltmelerini rica ediyorum, ki bende aydınlanayım..