Aslında şu bilgiyi en başta paylaşmak gerekiyordu ama bilmeyenler için kafa karıştırır diye o zaman paylaşmadım. Şimdi zamanı geldi.
Bir bobinden
Elektrik alabilmek için bobinin bir kolunda mıknatısın N kutbu, diğer koluna S kutbu denk gelmeli. Bobinin her iki koluna da aynı kutup denk geliyorsa ya da hiç mıknatıs denk gelmiyorsa bu bobin nötr durumdadır.
3 fazlı bir alternatörden elektrik üretmek için mıknatıs diziliminde bazı kurallar vardır.
3 faz elde edilirken fazlar arası 120 derece açı farkı vardır. 1. faz artı alternasta iken 2. faz eksi alternasta olur ve 3 faz nötr durumundadır. Yani elektrik üretmeyen konumdadır. Hem artı alternas hem de eksi alternas gerilim demektir.
Bobinlerin sarım yönüne göre N kutbundan S kutbuna hareket edilirken artı alternasda olur. S kutbundan N kutbuna hareket ederken de eksi alterna elde edilir.
Nüveli statorlarda 2 bobini bir mıknatıs karşılayacak şekilde mıknatıs yerleştirilir. 2 faz bobinleri saat yönünde sarılırken 3. faz bobinleri saat yönünün tersine sarılır. Buradaki amaç, bir mıknatısta hem artı hem de eksi alternas elde etmektir. Diğer faza ait bobinler ise ya aynı kutuplara denk gelir ya da o bobinlere hiç mıknatıs karşılık gelmez.
Flanş alternatörlerde ise durum biraz daha farklıdır.
Yukarda demiştik ya, bir bobinin bir koluna N kutbu, diğer koluna S kutbu denk gelmeli diye. Nüveli statorlarda her iki oyuğa bir mıknatıs denk geliyordu. Flanş alternatörde ise bobinlerin kollarına birer tane mıknatıs denk gelmeli. Aslında bobin sayısının 2 katı kadar mıknatıs olmalı. Ama bu durumda da bir faz bobinleri artı konumdayken diğer faz bobinleri eksi konumda olur. 3. faz bobinlerine gerek kalmazdı. Bu durumda 2 faz alternatör yapılmış olurdu. Oysa alternatörlerde faz sayısının çok olması geçişlerdeki rahatlatmayı sağlar.
Flanş alternatörlerde bobin kolunun 2 katı genişlikte mıknatıs kullanılarak mıknatıs sayısından feragat edildiği gibi 3 faz gerilim almak sağlanmıştır.
Mıknatısın bir tanesi bobinin sadece bir koluna denk gelirken, diğer mıknatıs 2 kola birden denk gelir. 3. mıknatıs ise bobinlerin tam ortasında olduğu için nötr durumdadır.