Merhaba sayın feyzullah bey.
Konu başlığı alternatör yapımı olduğu için bu başlıkta bu konuyu işlemeye çalışıyoruz. Ara sıra arkadaşların sorduğu diğer sorulara da bildiğim kadarıyla cevap vermeye çalışıyorum. Flanş alternatör yapımı ve kanat dizaynı da bunlardan.
Akü şarjında regülasyona pek gerek kalmıyor. Rüzgar türbinindeki alternatör çıkışını aküye değil de örneğin bir lambaya vermiş olsaydık, dönme hızına bağlı olarak gerilim artar veya eksilirdi. 24 v.luk bir lamba bağladığımızı varsayarsak, üretilen gerilim 30 voltu aştığında ampül patlayabilir. Veya 12 v.luk sistemde 12 v. ampül bağladığımızda 15-16 voltlarda ampül patlayabilir.
Ama biz üretilen gerilimi aküye verdiğimiz için akü şarj gerilimini yakaladığı anda şarja başlar. Devir arttıkça gerilim değilde akım artmaya başlar. Aküler şarj geriliminin üzerine çıkmasına müsaade etmez. 24 v.luk sistemde 26-27 v.la şarj ederken çok kuvvetli rüzgar çıkıp ta 30 voltları bulmuşsa cihaz gelen enerjiyi başka bir yüke yönlendiriyor. Bu yük genelde rezistans oluyor. Ben yaptığım alternatörleri deneme yaparken ilk önce kaç devirde şarj gerilimini yakalıyor ona bakarım. Daha sonra 1 amper fazlasını kaç devir farkedince veriyor ona bakıyorum. Mesela alternatör 150 devirde 25 v.la ve 1 amperle şarja başlıyor. 2 amper alabilmek için kaç devire çıkması gerekiyor onu tespit ederim. Genelde 10 devir artınca yani 160 devirde 2 amper, 170 devirde 3 amper gibi artarak gider.
Benim videodaki şarj cihazı devresini ben yapmıyorum. Tanıdığım bir elektronikçi ağabeyim var, ona yaptırıyorum. Kart halinde alıp,pano içine montajını, diğer elemanları ben bağlıyorum.
Manyetik fren sistemi yapılabilir mi, yapılabilir elbette. Ama nasıl yapılır pek kafa yormadım şimdiye kadar. Yukarda bahsettiğim aşırı rüzgarda enerjiyi rezistansa verme işlemi, sistemi koruma altına alırken aynı zamanda türbini de yavaşlatmak içindir.
Küçük ölçekli türbinlerde frenleme sistemi olarak elektriksel frenleme vardır. Yani gelen enerjiyi rezistansa yönlendirerek üretimi durdurmak. Normal günlerde rüzgar essin diye rüzgar duasına çıkarken kuvvetli rüzgarda bu güçten neden faydalanmıyoruz.
Benim videolarımın içinde var. Kuyruk kaçırma sistemi. Bu sistemle kanatları rüzgar karşısından kaçırıyorum ama tamamen kaçırma olmuyor. Türbinin üretmesi gereken maksimum amperde şarja devam edecek kadar kaçırıyorum.