Rüzgar Türbini için Alternatör Yapımı

test
..... çıkarma
 
Son düzenleme:
sayın şefim tam emin değilim tahmini konuşacağım yanlışsa mazur görülsün. şimdi biz çok kutuplu alternatör yaptığımızda düşük devirde bile elektrik üretmeye başlar, istenen gerilime ve akıma da kolayca ulaşır. ancak kutuplar bu kadar sık olursa zan etmiyorum ki tam sinus olabilsin. zira tam yükselmeden inişe geçmek durumunda kalıyor. ancak 2 kutuplu veya belki 4 kutuplu olursa yani kutuplar arasında belli bir boşluk olursa o zaman tam sinus yakalanabilir. ancak bu seferde istenen gerilim için dönme hızının çok olması lazım. yani kolay elektrik için veya şarjda kullanmak için çok kutuplu ama tam sinus olmayan , şebekeye direk verebilmek veya sinus dalga isteyen cihazlar içinde az kutuplu -2 mesela- fakat hızlı dönen bir alternatör olması lazım. 2 kutuplu ve dakikada 3000 devirli alternatör bilindiği üzere 50 hz ve tam sinus soluyor. tabi yanılıyor olabilirim. geri bildirimlere göre bu yazıyı düzeltebilirim.
 
Merhaba,sn meraklı32;bu kendi düşüncelerinizi veya teorilerinizi alıntı yaparak da kademe kademe cevaplamaya çalışacağım;

"zira tam yükselmeden inişe geçmek durumunda kalıyor."

Bu sözünü ettiğiniz durum çok kutuplu alternatörlerin sadece doğrultma (Redresör) devresinden sonraki halidir veya fırçalı çok kutuplu dc. üreteçleri (Dc. akımı direk olarak fırça-kollektör grubundan dışarıya veren dinamolar) için geçerlidir.Dc. formunda doğrultulmuş sinüs dalgaları kutup sayısı fazla olduğundan yan yana girişim yapar,yani dc. akımın doğal düz çıkıştaki doğru çizgi haline en çok benzer çok kutuplu olan dinamo veya alternatörlerin redresör çıkışlarında da ayni şekildedir.

"2 kutuplu veya belki 4 kutuplu olursa yani kutuplar arasında belli bir boşluk olursa o zaman tam sinus yakalanabilir."


Çok kutupluda da 2 kutupluda da tam sinüs dalga çıkışı yakalanır,ancak dc. formuna çevirirken (alternatörse eğer bu üreteç) tam dc. formuna benzemesi daha zor olur,2 kutupluda bu yarım sünüslerin yan yana gelip de oluşturacakları bu dalga girişimi, daha da uzak olacağından,dalgalı dc. çıkış formunda,bu sinüs tepeler arasındaki açılmalar da daha artmış olur,yani daha fazla dalgalanan,tam dc. formuna da benzemeyen bir dc. çıkış formunu idealden çok uzaklaşmış olarak yakalamış da oluruz biz.

Kutup sayısı ile devir arasında ac. motor veya alternatörlerde ters bir ilişki var söylediğiniz ve bildiğiniz gibi.İki kutuplu olursa 3000 dev/dak. dönmeli ki 50 hz. verebilsin veya 50 hz.lik ac motora 2 kutuplu ise bu akımı verdiğimizde 3000 devir/dak.elde edilebilsin.İki kutuplu alternatörde,biz şebekeye bunun ürettiği elektriğini de satacaksak eğer,yine tam ideal bir sinüs formunda çıkış akımını üretir ancak tek bir farkla,3000 dev/dk. gibi rulmanları (yatağını) her zaman da zorlayacak şekliyle bunu üretmiş olur.İşte bizim çok kutuplu yapmadaki,kutup sayısının mümkün mertebede arttırmamızın tek amacı da,çok daha düşük devirlerde alternatörü döndürüp,50 hz. ferkansı ve yine ideal olan tam sinüs şekliyle çıkış akımını da yakalamamızdır,çok kutupladaki asıl büyük amaç da budur.

Özellikle de hidroelektrik santrallerindeki (HES) suyun bu yüksek seviyelerden borularla sevkedilip de alternatöre bağlı bu türbinlere olan düşüsüyle dönen bir francis türbini (Eksenel/radyal tipte olan özel türbinler,suyun hem ağırlık,yerçekim kuvvetini,hem de aşağıya doğru olan potansiyel enerjisini çokn verimli olarak kullanıp da değerlendirir.) kanatlarının çevirdiği mil çok düşük devirlerdedir.Ama alternatörlerin çok kutuplu yapılmasıyla bu sorun kolayca da aşılır ve alternatör düşük devirde de dönse yine 50 hz. frekansta ve uygun amper/volt çıkış değerlerinde (Örneğin alternatör başına 22 kV, 660 megawatt çıkışlı) bir akımı bize kolayca üretir.Umarım yardımcı da olabilmişimdir.

Not: Bir de eğer bu dc. forumda ancak çok hafif de dalgalanan bu dc. çıkış formunun,bir akü grubunda şarj işleminde kullanılacaksa eğer,akü üzerine çok uzman olanlarca,yani bu konuda doktorasını kurşunlu aküler üzerine yapmış olanlarca,dc. çıkış formunun mümkün olduğu ölçüde de,tam düz olan doğru bir dc. akımla şarj edilmesi gerektiği (Dalgalanan bu dc. yarım sinüslü kesilmiş tepe noktalarının) bunun özellikle de akü ömrü=döngü sayısı açısından çok önemli olduğu da özellikle belirtilmektedir.Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
Sayın Binbaşım ;

söylediklerinizde sonuna kadar katılıyorum.

Zaten alternatörlerin hesapları yapılırken devir ve kutup sayısında frekans değeri girmek zorundayız...

Ayrıca kurubakımsız akülerin şarj deşarj oranları %10 , jel akülerin %20dir.. Bu yüzden altını çizerek söylemek isterim her şarj kontrol cihazı güvenilir değildir.

saygılarımla...
 
sayın binbaşım teşekkür ederim. anladığımı geri bildirim olarak şöyle söyleyeyim o zaman. çok kutuplu alternatör yapılmasının sinus dalgasının yakalanmasında olumsuz bir etkisi yok. HES ler zaten çok kutuplu ve sinuslu. ancak alternatif akım doğru akıma çevrilirken sorun oluyor. peki büyük rüzgar turbinleri ürettikleri elktriği doğrudan şebekeye veriyorlar diye biliyorum. onların yapısı nasıl
 
Tekrar tekrar teşekkür ediyorum sayın binbaşı'm, sağolun.
Hani bildiğiniz bir konu vardır ama bunu başkasına anlatırken nasıl anlatacağınız bilemezsiniz, zihninizdeki bilgiyi kağıda dökemezsiniz.
İşte tam bu esnada siz yetiştiniz.

Sayın meraklı,
Büyük rüzgar türbinlerinin 40 kutuplu olduğunu bir yerde okumuştum. Dakikada 150 devirde 50 hz. veriyor.
 
Tekrar tekrar teşekkür ediyorum sayın binbaşı'm, sağolun.
Hani bildiğiniz bir konu vardır ama bunu başkasına anlatırken nasıl anlatacağınız bilemezsiniz, zihninizdeki bilgiyi kağıda dökemezsiniz.
İşte tam bu esnada siz yetiştiniz.

Sayın meraklı,
Büyük rüzgar türbinlerinin 40 kutuplu olduğunu bir yerde okumuştum. Dakikada 150 devirde 50 hz. veriyor.

Sayın Şefim ;
çatalca tarafındaki enercon türbinleri yolda giderken saymıştım... 40-60 devirde veriyorlar... Bence dünyanın en iyisi ve directdrive teknolojisinde öncüler...
 
Sayın Egemen bey. Ben Çatalcanın köylerinde bir kaç türbin kurdum ve çok sık gidip geldim. Her geçişimde sayıyordum. Bir keresinde kronometre tutarak saydım ve 20 d/d. döndüğünü gördüm. Kanatlara redüktör bağlı olduğu için alternatör devri biraz daha yükseliyor.
 
Arkadaslar su an kafama takildi anlayamadim surada diyorki:

Aşırı yük koruması: 31.5V

Yani simdi bu, alternator 31.5v uzerine ciktiginda sarji kesip frene mi gececek?
 
Arkadaslar su an kafama takildi anlayamadim surada diyorki:

Aşırı yük koruması: 31.5V

Yani simdi bu, alternator 31.5v uzerine ciktiginda sarji kesip frene mi gececek?

Türbinde plc yada pitch kontroller yoksa alternatör kendini frenlemez, şarj kontrol ünitesi frenleme yapar
 

Forum istatistikleri

Konular
130,036
Mesajlar
932,447
Kullanıcılar
453,002
Son üye
demir 25

Yeni konular

Geri
Üst