Hurda Amplinin Başına Gelenler

Şimdilik yaptığım kısa denemelere göre ses daha temiz gibi geliyor.

Trimpotları 40K'ya ayarlayıp yarın ampliyi biraz daha dinleyeyim ben en iyisi. Sonrasında bu bahsettiğim gürültüden daha emin olabilirm belki.

Neredeyse her kritik noktada istikrarlı bir şekilde takıldım ama her seferinde yardım ettiniz ve çözüldü :D
@sasen1 'in modifiye ampli konusundaki bazı fotoğraflar da bana fazlasıyla yardımcı oldu. Hatta bazı bağlantıları bile oradan bakarak yaptım :)
Devredeki diyotu fark edip düzelmemi sağlayan @olc technics hocamız dahil yardım eden herkese teşekkür ederim.

L Alüminyum 2mm olarak değişip yeniden kestirilecek. Öncesinde kesim planını buraya ekleyeceğim kontrol edebilmek için.
Alüminyum değişirken tüm devrelerde mecburen kullandığım standart tüm 1K dirençler metal film dirençler ile değişecek. (Dirençler gürültü yapar mı bilmiyorum fakat kullandıklarımı gözüm tutmadı)
Ne demişler...
AZİMLE FARE DAŞI DELER. :D
Bir amaca ulaşabilmek sanıldığı kadar kolay değildir. Adım adım ilerlemek ve sağlam adımlarla basmak gerekir.
Bu belki de senin ilk ciddi uğraşın. Öyle bir anda mükemmel sonuca ulaşamayabilirsin.
Karbon dirençler böyle bir hataya sebebiyet vermez. Ancak ben çin işi metal film dirençlerde bile benzer hatalarla karşılaşmıştım.
Eğer alüminyum levhayı yeniden kestireceksen sana şöyle bir tavsiyede bulunabilirim.
Levhayı kestirip L şeklinde büktürdüğünde ecik masrafı göze alıp, ton kontrol ve loudness devresinden birer tane daha yapmanı öneririm.
Dirençler zaten maliyetli değildir. Kondansatörlerden elinde fazla olanlar varsa kullanır, eksik kondansatörleri eski devreden sökerek kullanabilirsin.
PCB yi yapabildiğine göre fazlaca masraf etmeden devrelerin yedeğini yapabilirsin.
Bu yedek çalışma esnasında bazı malzemelerden kaynaklı aksaklıkları bile tespit edebilirsin.
Örneğin potların ne kadar kaliteli olsalar da belki hareket anında temas sorunları bile yapıyor olabilirler. Ben bu tür arızalarla çok karşılaşmıştım.
Bu gibi aksaklıklar anında test edilemediği için kullanım esnasında ortaya çıkabilen arızalardandır.
Yedek çalışmayı tam anlamıyla yapıp ta çalıştırabilirsen, diğer devredeki aksaklıkları rahatlıkla tespit edebilirsin. Böylece elinde bir ton kontrol bir de loudness devresinin yedeği olacaktır.
Hatta hatalı olan devreleri acımasızca testlerden geçirmek için bir tezgah kurarsın, bol bol mıncıklarsın.
Eğer bütçen uygun olursa farklı bir çıkış katı yaparak testlerde kullanabilirsin. Önerim LM1875 li çıkış katıdır. Bu devreyi hem Sasen hem de birçok arkadaş yapmış ve son derece memnun olmuşlardır.
 
Alüminyumu hem fabrikasyon gibi olması için hem de L kısımlarını yanlışlıkla fazla kestiğim için yeniden yaptıracağım aslında. Elle bükünce çok düzgün olmamıştı.

Devrelerdeki 1K dirençlerin hepsi karbon tip geriye kalanları metal almıştım. Sipariş verirken 1K eklememişim. Meğerse en çok kullanılacak olan dirençmiş. Tekrar bu gibi bir işe girişirsem markalı dirençlerden almaya çalışacağım.
Yedek için fazladan devre yapabilirim. Elimde sadece aldığım Bourns trimpotlardan kalmadı. Söküp takmak gerekecek.
Aslında en başta çok daha temiz olması için devreleri PCBWay gibi bir yerde yaptırmayı bile düşündüm ama hesaplamasına kafam basmadı açıkçası. Bir de pahalıydı ne yazık ki.

LM1875li çıkış katına bakacağım hocam. Zaten elimde bolca tezgah amaçlı kullanabileceğim arızalı ampli de var :D

İlk çalışma olarak bu tip bir ampliye girişince baya zorlandım ama halloldu sanırım :)
 
Alüminyumu hem fabrikasyon gibi olması için hem de L kısımlarını yanlışlıkla fazla kestiğim için yeniden yaptıracağım aslında. Elle bükünce çok düzgün olmamıştı.

Devrelerdeki 1K dirençlerin hepsi karbon tip geriye kalanları metal almıştım. Sipariş verirken 1K eklememişim. Meğerse en çok kullanılacak olan dirençmiş. Tekrar bu gibi bir işe girişirsem markalı dirençlerden almaya çalışacağım.
Yedek için fazladan devre yapabilirim. Elimde sadece aldığım Bourns trimpotlardan kalmadı. Söküp takmak gerekecek.
Aslında en başta çok daha temiz olması için devreleri PCBWay gibi bir yerde yaptırmayı bile düşündüm ama hesaplamasına kafam basmadı açıkçası. Bir de pahalıydı ne yazık ki.

LM1875li çıkış katına bakacağım hocam. Zaten elimde bolca tezgah amaçlı kullanabileceğim arızalı ampli de var :D

İlk çalışma olarak bu tip bir ampliye girişince baya zorlandım ama halloldu sanırım :)
Ben olsam trimpotlardan bile yedek alırdım. Yine de sen bilirsin tabii.
Ben PCB devreler için en son 3 sene kadar önce 1500TL vermiştim Sendeki STK 465 kartı da dahildi.
Şimdilerde kaça yaparlar kimbilir.
Ampli normal çalışırsa keyfederek dinler, eğer müsaitsen devrelerden yaparak farklı şekillerde acımasız testlerden geçirebilirsin. Benim için bu gibi testler daha bi zevklidir. Ama benim bazı ölçü aletlerim de var tabii.
LM1875 için Sasen'i dürtebilirsin. O'nda PCB cizim dosyaları vardır mutlaka.
Her ne kadar LM1875 üst seviye olmasa da çoğu ampli ile yarışabilecek karakterde. Hatta S/N olarak bizim amplimizden daha iyi. Ama band genişliği haliyle ecik dar.
Ama genel amaçlı test amplisi olarak kullanabilir, dilediğin gibi mıncıklayabilirsin.
Aslında sana LM3886 lı ampli önerirdim ama bizim tasarımımıza uymuyor. Giriş empedansı çok düşük ve yeterli bass karakteristiği elde edilemiyor. Giriş empedansını 50-100k yaptığımızda ise gürültülerle boğuşuyoruz.
Üstelik bu entegreler de sahte ve uyduruk.
 
STKdaki trimpotları 35K gibi ayarladım. Dün bahsettiğim volume sona doğru gelen o gürültü volume 0-30 arasında da var daha hafif olarak. HF ve LF, bass ve tiz potu ile kontrol edilemeyen bir gürültü gibi görünüyor.

Gürültü gitar amplilerindeki aşırı gain yüksendiğinde gelen ses gibi, cirrrr şeklinde :D

Çıkışta DC voltaj da yok.
Aklıma gelen yöntem şu var.
Hangi devreden geldiğini anlamak için devreleri tek tek denemek.
Girişten yani monitör kartını da devreden çıkarıp direk ampli güç katına bağlantı yapmak veya ton kontrolden sonra direkt güç katına girmek gibi. Ampliden ses kontrolü yapamayacağım için PCden volume çok kısık olacak tabii bu testler esnasında.

Elimde osiloskop olmadığı için biraz deneme yanılmayla bir şeyler yapabilirim sadece.
 
Benim ilk aklıma gelen şey ton kontrol pot bağlantı kabloları.
Daha önce Sasenin başına gelmişti ve kablolar VIŞI VIŞI ediyordu.
Önce burayı araştır.
 
Ton kontrolden bas tiz pot kablolarını söktüm gürültü olduğu gibi devam ediyor.

Monitörden çıkan ses kablosunu söktüm hatta ama bu gürültü yine vardı. STK ground pinini çıkarp denedim sorun çözülmedi.
Monitör çıkışını direkt loudnessa girip denedim. Çıkışta çok ince bir tiz sesi vardı.

Besleme devreleri ile ilgili bir problem var gibi geliyor bana.
Sadece ton kontrol ile ve direkt monitörden bağlamayı denemedim henüz. Denediğimde tekrar yazarım hocam.

Bu gürültü tiz ve mid hoparlöre kulağımı dayadığım zaman duyuluyor. Belirli volume bölgelerinde de şiddeti değişiyor.
 
Ton kontrolden bas tiz pot kablolarını söktüm gürültü olduğu gibi devam ediyor.

Monitörden çıkan ses kablosunu söktüm hatta ama bu gürültü yine vardı. STK ground pinini çıkarp denedim sorun çözülmedi.
Monitör çıkışını direkt loudnessa girip denedim. Çıkışta çok ince bir tiz sesi vardı.

Besleme devreleri ile ilgili bir problem var gibi geliyor bana.
Sadece ton kontrol ile ve direkt monitörden bağlamayı denemedim henüz. Denediğimde tekrar yazarım hocam.

Bu gürültü tiz ve mid hoparlöre kulağımı dayadığım zaman duyuluyor. Belirli volume bölgelerinde de şiddeti değişiyor.
Bass ve tiz potu ortada iken veya minumum iken gürültü nasıl.
Pot kablolarını sökersen devre tamamen osilasyona girer. open loop olur.
STK ground pini söküldüğünde STK in kablosunun şasesi de bağlanmalıdır.
Ana volüme potu tamamen kapalı iken gürültü devam ediyorsa STK çıkış katı ile ilgilidir.
Besleme devreleri o tür bir gürültü yaratmaz. Bu tür gürültü ya aşırı kazançtan, ya kötü op-amplardan ya da shielding ten kaynaklanır.
Ayrıca kabloların bilinçsiz döşenmesi, diğer devrelere yapacağı kapasitif etkiler de guduruk seviyede hassasiyet gerektirir.
Eğer volüme potu min iken kulağını dayadığında hafif gürültü varsa bu normal diyebiliriz. Normalde olmaması lazım.
Volüme potunun gürültüyü duyulabilir seviyede artırdığı pozisyonda örneğin %70 gibi seviyede gürültü artmaya başlıyorsa, tam bu seviyede iken STK 30W civarı güç verebiliyorsa, çıkış katı kazancımızı biraz düşmeliyiz.
Gürültü testinde izlenecek yol.
1) Ton kontrol potları ortada iken.
Ton kontrol potları ortada veya max açık iken gürültü seviyesi değişmiyorsa, ton kontrolden sonraki devrelerle ilgilidir.
2) Gürültü seviyesi ton kontrol potlarına göre değişim gösteriyorsa, gürültü kaynağı monitör veya ton kontrol devresi ile ilgilidir.
3) volüme seviyesi durumuna göre gürültü değişimi.
Volüme minumum iken duyulan gürültü ya STK devresinden ya da STK ground ile ilgilidir. Bu durumda çok minimal bir HISS kabul edilebilir.
Volüme min iken hiçbir gürültü yoksa STK devremiz doğrudur.
 
Gürültü ön devrelerdeki volume hariç hiçbir fonksiyona göre değişim göstermiyor. Tamamen kısık olsa bile var.
Volume yaklaşık yüzde 0-30 aralığında biraz yüksek, yüzde 30-70 aralığında çok daha az gürültülü ama %70ten sonra volume ile doğru orantılı olarak artıyor. Volume tamamen kapalıyken gürültü var.

Monitördeki ses çıkışını sökmeme rağmen gürültü olunca ben besleme devresinden sandım.

Güç katını yapmadan önce pcde dinlerken de çok benzer bir gürültü vardı ama bu gürültü daha çok HISS sesi gibiydi. Yukarıdaki tarif ettiğim gibi yaptığımda da PCden bu gürültüleri alıyordum.

Aklıma stk devresinde oluşabilecek kapasitif kaçak durumu geliyor. Ama bunu tespit etmem çok zor sanırım.

Daha iyi tarif edebilmek için Youtube'a kısa bir video ekledim.
Trafonun vınnlamasının bassız, sadece mid ve tiz bölgesindeki gürültüsü gibi sanki.
Videoda trafodaki gürültüyü de çektim. İlk olarak ses tamamen kapalı bass tiz ortada. 22. saniyeden sonra yavaşça sesi sonuna kadar açıyorum. Ortalarda gürültü azalıyor. Sonra %70 gibi max oluyor
Sonra tekrar kısıp bu sefer bass ve tiz potlarını tamamen açıyorum. Ardından 46. saniyeden sonra yavaşça sesi yine sona kadar açıyorum.
Video

Kablolamayı bir gözden geçireceğim.
 
Volume yaklaşık yüzde 0-30 aralığında biraz yüksek, yüzde 30-70 aralığında çok daha az gürültülü ama %70ten sonra volume ile doğru orantılı olarak artıyor. Volume tamamen kapalıyken gürültü var.
STK nın şase jumperını tak. Giriş soketini sök. Boşta STK dan gürültü duymaman lazım.
Duyuyorsan Şebeke bazlı parazitler özellikle PC gürültüleri olabilir.
Duymuyorsan grounding veya kablolama hataları vardır..
https://www.kontrolkalemi.com/forum/konu/akai-am-u55-ampli-tam-modifiye-çalışması.147948/page-50
 
STK nın şase jumperını tak. Giriş soketini sök. Boşta STK dan gürültü duymaman lazım.
Duyuyorsan şebeke bazlı parazitler özellikle PC gürültüleri olabilir.
Duymuyorsan grounding veya kablolama hataları vardır..
https://www.kontrolkalemi.com/forum/konu/akai-am-u55-ampli-tam-modifiye-çalışması.147948/page-50
Giriş soketini söktüğümde videodaki gürültü duyulmuyor hocam.
L alüminyumu kesmiş olmam bu gürültüye sebep olabilir mi?
Tüm devrelerin şase vidalamaları oldukça sıkı durumda. Grounding konusunda başka ne yapabilirim bilemedim.

Kablolama konusunda benim amplinin ön kısmı ile L alüminyumun arası biraz karışık durumda. Yani burada çok fazla düzenleme de yapamıyorum. SW kabloları ve volume-balance kabloları mecburen birbirine yakın yerlerden geçiyor.
Monitorden gelen kablo ise alt SW pcbsinin çok yakınından geçip ton kontrole gidiyor.
Belki tüm güç kablolarını biraz fazla uzun yapıp kutunun en solundan getirip devrelerin üstünden girebilirim. Ses kabloları ise zemine yakın yerden geçer yine.

Aklıma gelen yöntemler:
Bass ve tiz pot kablolarını da volume potundaki kablolardan yapacağım.

İlk önce sadece STK giriş ses kablosunu değiştirip deneyeceğim, sonra da tüm ses kablolarını sonradan aldığımız blendajlı kablo ile değiştirip denemek istiyorum. Belki fark eder.

Trafoyu kutunun dışına çıkarıp çalıştırmayı da deneyeceğim. Umarım suçlu bu değildir :D
 

Forum istatistikleri

Konular
129,015
Mesajlar
922,521
Kullanıcılar
451,245
Son üye
Cevdetsnmz

Yeni konular

Geri
Üst